Oppgavedeling i oppvekstsektoren

Det er lite som tyder på at oppvekstsektoren kommer til å få tilført flere ressurser i årene som kommer. Det innebærer at man må utnytte ressursene som er til rådighet på en best mulig måte.

Vi er opptatt av hvordan vi best mulig kan støtte oppunder den gode og viktige jobben som ansatte i oppvekstsektoren gjør i det daglige

Det kan innebære å riste litt i de eksisterende strukturene og kanskje omorganisere når vi fordeler oppgaver og ansvarsområder blant de ansatte.

Tverrfaglig.no er opptatt av å ha det langsiktige målet langt fremme i pannebrasken når man jobber med mottakere av velferdstjenester, slik som elevene på skolene våre.

Med andre ord, mener vi det er viktig å reflektere over, og jobbe mot, det overordnede målet med skolegangen - jmf. formålsparagrafen i opplæringsloven og intensjonene bak andre sentrale styringsdokumenter som beskriver målet med opplæringen.

Med utgangspunkt i det overstående, mener vi det ligger et potensiale i å frigjøre tid til kjerneoppgaver for noen grupper - samt løfte og kvalifisere andre yrkesgrupper slik at de kan ta en tydeligere rolle og ta større ansvar for de oppgavene som ikke handler om undervisning.

På den måten mener vi at det er mulig å samlet sett følge opp elevene på en enda bedre måte, og ivareta alle deler av opplæringsmålene - både faglig og sosialt.

Vil dere vite mer?

Ta kontakt med oss på post@tverrfaglig.no eller bruk kontaktskjemaet.

Stiftelsen IMTEC har et interessant prosjekt rettet mot kommunesektoren som de kaller Laget rundt og unge. Utfyllende informasjon om det finner du her.