• Noen sentrale utviklingsteoretikere

    Vi har skrevet en artikkel som presenterer et knippe sentrale utviklings- og medvirkningsteorier.

    Poenget er å ha et dokument som kan bidra til felles refleksjon på tvers av ulike yrkesgrupper på arbeidsplassen.

    Det retter seg mot psykisk helse for voksne.

  • Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene

    Fagartikkel: Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne.

  • Er utenforskap et demokratisk problem som starter i barndommen?

    Det var tittelen på det tverrfaglige symposiet arrangert av Oslo Science City og Det odontologiske fakultet.

    Hensikten med symposiet var å undersøke hvilke barn som oftest faller mellom sprekkene i velferdsstaten, og samtidig se på mekanismer som kan forebygge et potensielt livslangt utenforskap.

  • Ressurser om anti-mobbing

    DCU Anti-bullying centre er tilknyttet Universitet i Dublin.

    På nettsiden deres kan man finne mye forskning, artikler og andre ressurser knyttet til anti-mobbearbeid.

  • Landsbyen - en gordisk knute

    Er det noen uttrykk som preger debattene om ungdomskriminalitet, utenforskap, mobbing og så videre, så er det behovet for å bygge laget eller bygge landsbyen.

    Det er en gordisk knute og krever en radikal endring i måten vi jobber på.

  • Fagartikkel: Samarbeid mellom barnevern og spesialpedagogikk

    Forskningsresultater viser at mange barnevernsbarn mislykkes i utdanningssystemet.

    Artikkelforfatteren drøfter hvordan man kan hjelpe disse barna til å mestre skolefaglige utfordringer bedre ved å få til et tettere samarbeid mellom spesialpedagogikk og barnevern.

  • Viktige arbeidsvilkår for intensivt ungdomsteam

    Ungdommene som strever på flere livsområder blir ofte kasteballer i systemet.

    Her kan du lese mer om Intensivt Ungdomsteam i Vestfold og hvordan de jobber for unngå dette.

  • Cross-sectoral frontline delivery of welfare-to- work services for young adults with complex problems in Norway

    En fagartikkel hentet fra “Social Policy & Administration Volume 57, Issue 3”

  • Podcast: school for school counselors

    Dersom du jobber med sosialfaglig arbeid i skolen kan podcasten school for school counselors være interessant for deg.

  • Fagartikkel

    I Utdanningsnytt kan du lese en fagartikkel som handler om overganger i skolen for sårbare barn.

  • Musisk medborgerskap – en studie av musikkverksted i forebyggende arbeid for unge

    Denne artikkelen utforsker erfaringene til et utvalg ansatte i en av landets kommuner med bruken av musikk som et forebyggende verktøy i møte med ungdom i risiko for utenforskap.

  • Hvorfor gjør man som man gjør?

    For å illustrere manglende samarbeid sier vi gjerne at høyrehånden ikke vet hva venstrehånden gjør.

    Når vi endrer på det, bør vi også jobbe for at den forstår hvorfor den andre gjør som den gjør.

  • Matche kompetansen med oppgavene

    Det er vanlig å finne stillingsannonser hvor ett av kravene er: minimum bachelorgrad. Dette kravet forteller oss imidlertid at man aller helst ser etter noen med mastergrad, og at 3 år på høyskole eller universitet er minstemål.

    Men hvordan påvirkes arbeidstakere og arbeidsmiljøet av at oppgavene ikke matcher kompetansen?

  • Å gi råd om utdanningsvalg er et stort ansvar

    Samtidig som arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner nå kvesser blyantene før lønnsoppgjøret braker løs, skal landets 10.-klassinger ta valg som får konsekvenser for dem mange år frem i tid.

    Det er ingen bagatell.

  • Motstridende interesser

    Den smått legendariske Nils Arne Eggen som trente Rosenborg fotballklubb i en årrekke sa at man måtte spille hverandre gode. De færreste er uenig i at det er viktig å spille hverandre gode når det eksempelvis gjelder å hjelpe barn, unge eller andre sårbare grupper. Men å mene at det er viktig, er ikke det samme som at vi ønsker å gjøre det.

  • Webinar - ungt utenforskap

    Webinarserien “Det er no det gjeld” viser en rekke eksempler på hvordan kommuner i Trøndelag jobber for å forhindre at unge havner i utenforskap.

  • Foredrag om barnevernet

    Mange er nysgjerrige og usikre på hvordan barnevernet jobber. På Bufdir sine nettsider kan du se et foredrag laget for den kommunale barnevernstjenesten, og er tenkt brukt i møter den har med andre tjenester i kommunen som møter barn i jobben.

  • Webinar: tverrprofesjonelt samarbeid i skolen

    NTNU har laget et webinar om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.

    Webinaret handler om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen, med hovedvekt på skoleinternt samarbeid mellom lærere, helsesykepleiere og sosialfaglig ansatte. Ekornes belyser viktige faktorer for å lykkes med slikt samarbeid og gir eksempler på områder og måter å samarbeide på, både på individ- og systemnivå.

  • Lovverk - NAV

    Når man skal samarbeide på tvers av sektorer er det sentralt å ha en oversikt over potensielle samarbeidspartnere, og hvordan de jobber.

    For NAV er NAV-loven er sentral, også en lang rekke andre lover spiler inn.

  • Webinar om partssamarbeid

    Et webinar fra Arbeidstilsynet i Trøndelag om partssamarbeid i offentlig sektor.

  • Digital Badges and Credentials toolkit

    En ressursside som blant annet Folkeuniversitetet står bak.

  • Community Music Therapy in the United States: A Thematic Analysis

  • Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen

    En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle

    i faglig utviklingsarbeid

  • Spørsmål til Skole-Norge

    Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2021.

  • Nye muligheter i sosialpolitikken

    Tankesmien Agenda har skrevet et notat som gjennomgår sentrale trekk ved sosialpolitikken i Norge og med forslag til hvordan systemet bør endres.

  • Gladsaxestrategien

    Den danske kommunen Gladsaxe har lagt FNs bærekraftsmål til grunn for sitt arbeid i kommunen. De kaller dette for Gladsaxestrategien.

  • Politiets og barneverntjenestens tverrfaglige samarbeid – til barnets beste?

    En masteroppgave fra OsloMet som ser nærmere på samarbeidet mellom politiet og barnevernstjenesten.

  • Joharis vindu - et verktøy for kunnskapsdeling

    Deling av kunnskap og informasjon på tvers av arbeidsplassen er avgjørende for å skape et effektivt og innovativt arbeidsmiljø, spesielt når det gjelder å håndtere ulike yrkesgrupper med forskjellig kompetanse.

    Vi skal i denne artikkelen se på hvordan et 70 år gammelt kommunikasjonsverktøy kan hjelpe oss med denne problemstillingen.