Hvorfor gjør man som gjør?

For å illustrere manglende samarbeid sier vi gjerne at høyrehånden ikke vet hva venstrehånden gjør. Når vi endrer på det, bør vi også jobbe for at den forstår hvorfor den andre gjør som den gjør.

Skrevet av: Anders Nordanger

Når vi jobber med samarbeid, samhandling eller andre former for kollektiv innsats for å løse oppgaver må vi vite hva de ulike deltakende aktørene gjør. Det være seg oppgaver som krever tverretatlig/tverrsektoriell innsats eller tverrfaglig samarbeid lokalt på arbeidsplassen. Hvem kan og gjør hva? Hvilken rolle spiller de ulike, og hvor er overgangene?

Vi bør imidlertid også etterstrebe en forståelse av hvorfor de ulike gjør som de gjør, og ikke bare hva.

Et samarbeid går sjelden knirkefritt. Det er uenigheter og konflikter- kanskje ulike faglige meninger, ulik prioritering eller forskjellig vektlegging av hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Slike konflikter løses lettere dersom man også kjenner til noe av bakgrunnen for uenigheten, og hvorfor de andre handler som de gjør - og øve seg på å forstå og anerkjenne deres ståsted. Dette er ikke nytt, men det er klokt å minne hverandre på det innimellom.

Endring i måten vi tenker på, nysgjerrigheten vi utviser overfor andres arbeid og kunnskap, anerkjennelsen og viljen til å lytte og samarbeide, skjer ikke ved at noen kun bestemmer at det skal være slik. Det kommer etter systematisk arbeid, og gjennom å ha det på agendaen i lengre tid - i større eller mindre grad.

Vi skrev om dette i artikkelen Å dulte hverandre i rett retning som du kan lese her.

Det vi i Tverrfaglig.no kan bidra med inn i dette er å løfte tematikken gjennom kurs eller foredrag, og hjelpe virksomheter med å sette samarbeid, felles forståelse, og komplimenterende kompetanse på dagsorden.

Av og til er det klokt å ha med noen som ikke ser situasjonen med faglige briller eller som står i fare for å foretrekke noen perspektiver eller løsninger foran andre - bevisst eller ubevisst.