Joharis Vindu - et verktøy for kunnskapsdeling

Deling av kunnskap og informasjon på tvers av arbeidsplassen er avgjørende for å skape et effektivt og innovativt arbeidsmiljø, spesielt når det gjelder å håndtere ulike yrkesgrupper med forskjellig kompetanse. Vi skal i denne artikkelen se på hvordan et 70 år gammelt kommunikasjonsverktøy kan hjelpe oss med denne problemstillingen.  

Skrevet av: Bjarte Malum

Joharis vindu er en psykologisk modell for å karakterisere ulike sider ved kommunikasjon. Modellen ble utviklet på 1950-tallet ved University of California av psykologene Joseph Luft og Harrington «Harry» Ingham.

Modellen beskriver hvordan evnen til å være åpen og tydelig og lytte til innspill er grunnleggende for å kunne danne seg et bilde av hvordan en blir oppfattet av andre.

  • Det åpne feltet representerer det jeg vet om meg selv og det andre vet om meg. Her er vi innenfor komfortsonen og trives godt. Vi er “frontstage” og deler det vi ønsker med offentligheten.  

  • Det blinde feltet representerer det jeg ikke vet om meg selv men det andre vet om meg. Her ligger det mye potensiale til læring for individet 

  • Skjult felt representerer det jeg vet om meg selv men det andre ikke vet. Her er vi mer utenfor komfortsonen og kan gå “backstage” med spesielt inviterte.  

  • Det ukjente feltet representerer det jeg ikke vet om meg selv og det andre heller ikke vet. Her ligger “myren” som i et selvutviklingsperspektiv kan utforskes i trygge omgivelser. For eksempel vil de automatiske responsene våre “fight, flight, freeze” komme herfra.  

Ifølge teorien har personer med et stort åpent felt de beste forutsetninger for å kommunisere og samhandle med andre. Personen har da gjerne lett for å kommunisere, og både ta i mot og gi ut informasjon. Faren for misforståelser og feiltolkninger i kommunikasjonen vil med dette utgangspunktet være redusert. Noe av nøkkelen til selvutvikling vil ligge i å utvide det åpne feltet slik at blindt, skjult og ukjent blir gradvis mindre.  

Så hvordan kan vi koble på Joharis Vindu på oppgavedeling på en arbeidsplass? 

 Tverrfaglig.no mener at hvis individene på en arbeidsplass har trygge delingsrom, så unngår man at aktørene (arbeidstakerne) havner i fallgruver der de ubevisst motarbeider hverandre. Vi kan også se for oss en arbeidsplass med utg.punkt i modellen slik:   

  • Åpent felt: Når det er åpen kommunikasjon og deling av kunnskap på tvers av arbeidsgrupper, bidrar det til å øke gjensidig forståelse og respekt for hverandres kompetanse og erfaringer. Dette fremmer et miljø der ansatte føler seg trygge på å bidra med sin ekspertise og lære av hverandre, uavhengig av deres yrkesbakgrunn. Dette kan resultere i bedre problemløsning, innovasjon og opplevelse av flyt i oppgaveløsningen. 

  • Skjult felt: Hvis noen ansatte holder tilbake informasjon eller kunnskap på grunn av frykt for å miste makt eller status, kan det skape barrierer for effektiv kommunikasjon og samarbeid på tvers av yrkesgrupper. Det er viktig å oppmuntre til åpenhet og transparent deling av kunnskap, slik at alle ansatte kan dra nytte av hverandres kompetanse og erfaring. 

  • Blindt felt: Noen ganger kan det hende at ansatte ikke er klar over den fulle bredden av kompetansen som finnes på tvers av arbeidsplassen. Dette kan føre til at de går glipp av verdifulle muligheter for samarbeid og læring. Ved å fremme en kultur med åpen kommunikasjon og kunnskapsdeling, kan man bidra til å redusere blindsoner og øke bevisstheten omkring den varierte kompetansen som eksisterer. 

  • Ukjent felt: Ved å oppmuntre til kunnskapsdeling og samarbeid på tvers av yrkesgrupper, kan man også utforske og avdekke nye områder av kompetanse som tidligere var ukjente. Dette kan føre til økt innovasjon og muligheter for vekst og utvikling på arbeidsplassen. 

Vi i Tverrfaglig.no mener derfor at bruken av Joharis Vindu kan hjelpe med å identifisere potensielle barrierer og muligheter for å fremme en kultur med åpenhet, samarbeid og læring. Ved å aktivt adressere og håndtere disse aspektene kan man bidra til å skape et mer dynamisk og effektivt arbeidsmiljø der alle ansatte føler seg verdsatt og engasjert, uavhengig av deres kompetansenivå eller yrkesbakgrunn. 

Om Tverrfaglig.no:

Tverrfaglig.no er en sosial innovatør som jobber for å fremme samarbeid på tvers av faglige disipliner og sektorer. Vi jobber med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.

Vi fasiliterer møter og kobler aktører sammen.

Vår kompetanse spenner bredt innenfor områder som ungdomsarbeid, medvirkning, bærekraft, tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid,, partssamarbeid, fasilitering og strategisk kompetanseutvikling.

Et hovedelement vårt arbeid er det langsiktige perspektivet og hvordan ting henger sammen på tvers av fag og sektorer.

Vi mener at tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid er essensielt for å løse komplekse utfordringer. Ved å plassere brukeren i sentrum av vårt arbeid, jobber vi for å sikre at alle aktører forstår og anerkjenner brukernes behov på en langsiktig basis, selv når det går på tvers av deres primære virksomhetsområde.

Kontakt oss gjerne på e-post post@tverrfaglig.no

Tverrfaglig.no - fordi at alt henger sammen med alt