Mobilisering av laget rundt barn og unge

De som deltok på Tverrfaglig.no sitt tverrsektorielle frokostmøte i april kunne høre Vigdis Vikne og Knut Stranden fra Stiftelsen IMTEC fortelle om prosjektet Laget rundt barn og unge. Kan vi mobilisere kreftene vi trenger for en nødvendig endring og utvikling på feltet - til det beste for barn, unge og samfunnet som helhet?

Skrevet av: Anders Nordanger

IMTEC beskriver et behov for en mobilisering av laget rundt barn og unge - en situasjonsforståelse vi deler fullt og helt. Tverrfaglig.no og Stiftelsen IMTEC har en intensjonsavtale om samarbeid rundt dette arbeidet.

Torsdag 30. mai deltok vi på et seminar om ombruk i byggebransjen i Bergen, i regi av Kunnskapsarena for ombruk i byggebransjen. Selv om laget rundt barn og unge ikke handler om byggebransjen og ombruk, er noen av mekanismene som gjør det utfordrende sammenlignbare. Det handler om informasjonsflyt, felles forståelse for situasjon og mål, ansvar og vilje til å bidra litt utenfor sitt eget kjerneområde. (Du kan se opptak fra arenaen her)

Byggebransjen tenker nytt for å nå bærekraftsmålene - og det må vi gjøre på andre områder også.

Hanne Wetland, leder for forretningsutvikling i avfallsselskapet BIR Bedrift, trakk i sitt foredrag frem det essensielle i at alle parter som skal være en del av ombruksarbeidet må være klare samtidig - hun betegnet det som å reise seg på samme tid.

Wetland påpekte også utfordringene med å få noen til å ta ansvar i perioden før det er konkrete prosjekter eller resultater å vise til, og det er kanskje noe av kjerneproblematikken, spesielt innenfor områder som er vanskelig å måle. Eksempelvis slik som effekten av godt tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid rundt barn og unge.

På samme tid som ombruk i byggebransjen ble diskutert på Kulturhuset i Vaskerelven, var politikere, arbeidstakerorganisasjoner, rektorer, foreldrerepresentanter og elever samlet i Gamle Rådhus. Det var høring om budsjettsituasjonen i Bergensskolen. Det har gjennom mange mediaoppslag den siste tiden blitt tegnet av bilde av skoler som ikke har midler til å ivareta elevene på tilstrekkelig vis.

Blant de mange som ga innspill var rektor og lokallagsleder i Skolelederforbundet Anita Hinna. Hun påpekte at ting henger sammen, og konsekvensen av for dårlig oppfølging av barn og unge i skolen får store konsekvensen senere i livet - og ikke minst at det er betydelig dyrere å reparere enn å forebygge.

Fredag 31. mai la byrådet i Bergen frem forslag til revidert budsjett. Der blir det bevilget 104 millioner ekstra til skolene.

Det er heller ikke mangel på mediaoppslag om utenforskap og en økende ungdomskriminalitet. En utvikling som ingen enkeltstående aktører kan håndtere alene.

I arbeidet med skoler og barnehager opplever Stiftelsen IMTEC at mange ansatte strever med en slags «dårlig samvittighet» mellom hva de lykkes med og hva de burde få til. Dette er alvorlig da vi i Norge både strever med å rekruttere og holde på kvalifisert arbeidskraft.

Ytringer som ofte kommer fra ansatte er at de opplever manglende støtte fra omgivelsene, og at en opplever seg «alene» med ansvaret, samt at det er manglende forutsetninger for å koordinere og «navigere» i landskapet» rundt barn og unge. IMTEC tolker dette som at det kan handle om både det mandatet de ansatte har, og kapasiteten og kompetansen de har. Kanskje har man en intern struktur eller organisering som ikke er tilpasset behovet for, og forventninger til, samarbeid og samordning? Kanskje den tradisjonelle organiseringen av ledelse og styring ikke er «rigget» for de utfordringene vi nå ser og at man må organisere seg på en helt annen måte?

IMTEC trekker frem noen punkter som kan bidra til at man lykkes:

  • Styrking og ledelse av profesjonelle læringsfellesskap

  • Elevmedvirkning, der elevstemmen blir hørt og vektlagt 

  • Foreldre/foresatte som ressurs og aktive bidragsytere i skolemiljø og fritid

  • Verdibasert ledelse og verdibasert kommunikasjon

  • Relasjoner og samskapende prosesser der alle involverte blir tatt med

  • Samarbeid horisontalt mellom barnehage og skole på den den ene siden, og støttetjenester (PPT, barnevern, skolehelsetjenesten, BUP…) på den andre siden

  • Samarbeid vertikalt mellom nivåene i kommuneorganisasjonen, der man får en tydelig verdikjede fra et overordnet nivå ut til det operative  arbeidet med barn og unge

  • Samarbeid mellom barnehage og skole/SFO og andre aktører i lokalsamfunnet (Kultur idrett og andre frivillige organsiasjoner)

Tverrfaglig.no jobber for samarbeid på tvers av sektorer og faglige disipliner. Det handler blant annet om de lange linjene, den felles forståelsen og om viljen til å forstå de andre man må samarbeide med - i tillegg til tid og ressurser for for samarbeid og samhandling.

Vi mener Stiftelsen IMTEC forklarer det godt når de lager en sammenligning til det å seile en regatta på denne måten:

  • Vi må være omforent om hva som er målet, jf. runningsbøyen og mållinje

  • Vi må ha en tydelig ledelse som tar kommando, jf. kaptein, navigasjon og styring

  • Vi må ha klar ansvarsdeling og oppgavefordeling, jf. genuatrimmer, storseiltrimmer, rormann, taktikker, navigatør, med mer. Alle oppgaver, store og små, må utføres og koordineres for å lykkes

  • Vi må jobbe som et team, jf. samarbeid og koordinere tiltak ombord

  • Vi må hjelpe og støtte hverandre ved behov, jf. tunge tak og uforutsette hendelser

  • Vi må tilpasse forandringsarbeidet etter forholdene, jf. tilpasse seilføring og kontinuerlig justere og «trimme» seil etter vær og vindforhold

  • Vi må være trygge og evne å endre kurs, jf. om værforholdene tilsier det

  • Vi må være forberedt på og evne å takle motstand, jf. skjær i sjøen

  • Vi må kunne vårt fag og forstå hverandres roller, jf. arbeidsdeling

  • Vi må forstå at vi uavhengig av rolle og funksjoner ikke er konkurrenter, men et lag, jf. komplekse og sammensatte oppgaver som skal ivaretas -  Vi må stole på hverandre og forstå at vi alle er deler av en helhet, jf. oppgavefordeling

  • Vi må kjenne forutsetningene i og rundt organisasjonen vår, jf. kjenne sin båt og utstyr og vite hva som er optimal krenging for fremdrift

  • Vi må ha noen felles verdier som symboliserer at vi er på lag, jf. «like» seildresser

  • Vi trenger motiverte medarbeidere som tar ansvar, jf. ønske om å «vinne» på resultatlisten

  • Vi må ha realistiske mål og forventninger utfra våre forutsetninger, jf. lystall i båtsporten

  • Vi må tåle å stå i usikkerhet, jf. sette «sjøbein» -  Vi må vite at vi blir tatt vare på om vi trår feil, jf. redingsvest ved «mann over bord»

  • Vi må å finne «flytsonen», jf. der vi stoler på hverandre og aktørene fungerer som et lag

Les mer om prosjektet Laget rundt barn og unge.

Dersom det er interessant for din kommune å høre mer om dette arbeidet, kan man kontakte Seniorrådgiver Vigdis Vikne på e-post vikne@imtec.no eller telefon 990 25 354

Om Tverrfaglig.no:

Tverrfaglig.no er en sosial innovatør som jobber for å fremme samarbeid på tvers av faglige disipliner og sektorer. Vi jobber med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.

Vi fasiliterer møter og kobler aktører sammen.

Vår kompetanse spenner bredt innenfor områder som ungdomsarbeid, medvirkning, bærekraft, tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid,, partssamarbeid, fasilitering og strategisk kompetanseutvikling.

Et hovedelement vårt arbeid er det langsiktige perspektivet og hvordan ting henger sammen på tvers av fag og sektorer.

Vi mener at tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid er essensielt for å løse komplekse utfordringer. Ved å plassere brukeren i sentrum av vårt arbeid, jobber vi for å sikre at alle aktører forstår og anerkjenner brukernes behov på en langsiktig basis, selv når det går på tvers av deres primære virksomhetsområde.

Kontakt oss gjerne på e-post post@tverrfaglig.no

Tverrfaglig.no - fordi at alt henger sammen med alt