Å gi råd om utdanningsvalg er et stort ansvar

Samtidig som arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner nå kvesser blyantene før lønnsoppgjøret braker løs, skal landets 10.-klassinger ta valg som får konsekvenser for dem mange år frem i tid. Det er ingen bagatell.

Skrevet av: Anders Nordanger

7. februar skrev FriFagbevegelse om tidligere leder i RU, Albertine Tennøe Bekkhus, sitt valg om å starte på yrkesfaglig utdanning som voksen. Feilvalget hun tok siste året på ungdomsskolen har gitt konsekvenser hun forholder seg til også i en alder av 24 år. Riktignok kan det å lande på riktig yrkesfaglige hylle etter noen år med omveier ha sine fordeler, det skal man ikke underkjenne – så får heller konsekvensene bli som de blir.

Det som kan være positivt for noen, kan være svært negativt for andre. Når vi vet at konsekvensene av å velge feil kan være negativt for mange, samtidig som samfunnet går glipp av viktig arbeidskraft i tiden som de unge må loope tilbake for å starte på nytt, må vi behandle overgangen mellom den obligatoriske ungdomsskolen og den frivillige videregående opplæringen som så viktig som den faktisk er.

I den nye opplæringsloven som etter planen trer i kraft i august 2024 står det at man skal bedre overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole. Det er også en lovfesting av at elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder elever. Rådgivning knyttet til utdanningsvalg må kunne sies å falle innunder dette.

Rådgiverne må kjenne elevene godt nok, og de må ha tilstrekkelig kunnskap om konsekvensene av de valgene som elevene tar. De må undersøke hva elevene faktisk ønsker på lengre sikt – spesielt når de kanskje er usikre. Denne informasjonen må nå ut til elevene, og bør nok også inkludere foreldre som i mange tilfeller rådgiver sine unge utfra egne erfaringer, oppfatninger og fordommer.

Når store og tunge samfunnsaktører aktivt oppfordrer unge til å velge yrkesfag er ikke det helt uproblematisk, selv om man kan forstå et ønske om å øke statusen til yrkesfaglig utdanning.  Det anslås at det kommer til å mangle svært mange fagarbeidere i fremtiden, men det ikke slik at dette behovet er likt fordelt over alle bransjer som har behov for dyktige faglærte ansatte.

Noen er praktikere, mens andre passer og trives bedre med teoretisk tilnærming. Samfunnet trenger alle, og det er klokt å minimere feilvalg. Både for den enkelte unge og for storsamfunnet som trenger arbeidskraft og skatteinntekter.

Tverrfaglig.no mener at alt henger sammen med alt, og at det er helt nødvendig å ha et blikk på konsekvensene av de valgene og rådene man gir – spesielt til unge som skal foreta selvstendige valg for første gang.

Skjermdump av saken på Frifagbevegelse.no