Felles grunnkompetanse for å styrke samarbeidsmulighetene

Behovet for godt tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid blir stadig tydeligere, og arbeidsmetodene er under kontinuerlig forbedring og utvikling.

Det er fra Tverrfaglig.no tatt initiativ til å utforske mulighetene for å tilby formell kompetanse som kan bidra til en metodikk for å øke kvaliteten på det tverrfaglige og tverrsektorielle arbeidet rundt unge.

En metodikk utviklet i felleskap mellom ulike utdanningsinstitusjoner og sentrale fagmiljø vil kunne bidra til å heve kvaliteten på samarbeidet mellom aktører som hver på sin måte bidrar for å løse større problemer enn de er i stand til alene.

 Selv om arbeidsmåtene må utvikles lokalt med utgangspunkt i lokale forhold, vil man kunne anta at det vil være en fordel om det er en grunnleggende kompetanse som utøverne kan tilpasse etter behov.

Ved at praktikere, akademikere og ledere hos ulike aktørene har en felles grunnforståelse, vil det være mulig å se for seg at samarbeidet vil gå lettere, utfordringene lettere å løse og lavere terskel for å bruke tid og ressurser på samarbeid med andre.

Det er mye som står i veien for at man skal lykkes godt nok i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid. Problem- og behovsforståelsen kan være ulik mellom yrkesgrupper og mellom ulike aktører. Det kommer an på hvilke briller man ser gjennom, og hvordan man ser på egen rolle og mandat.

Samtidig er det slik at noen blokkeringer er gjenkjennbare på mer generelt grunnlag. Noe handler om manglende kjennskap til muligheter og fordeler. Annet handler om vilje, og noe handler om knapphet på tid og ressurser og dermed også prioriteringer. Endring og utvikling skjer i felleskap, og et felles/tilsvarende utgangspunkt på vil kunne bidra til dette.

Det er høy grad av silotenkning, spesielt innenfor offentlig sektor. Dersom siloene skal brytes ned må de erstattes av noe. Støre-regjeringen har lansert sin tillitsreform, og kanskje kan tillitsreformen være et sentralt element dersom man skal bort fra silosystemet.

 Mange av yrkesgruppene på praksisfeltet har ikke utdanning fra høyskole eller universitet, men de har fagbrev og/eller fagskole. Det bør være mulig for alle å få kompetansetilbud og dele kunnskap med andre, både horisontalt og vertikalt. Det vil kreve at profesjons-hierarkiene brytes ned for å gi å kunne gi alle aktuelle parter på praksisfeltet mulighet og støtte til å ta del i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid.

 En vertikal forståelseslinje som når gjennom profesjons-hierarkier vil være utfordrende, men sentralt, dersom man ønsker å jobbe med såkalte wicked problems på ungdomsfeltet.

Dersom det blir aktuelt å utvikle et utdanningsopplegg vil det være et mål å kunne tilby den samme kompetansen til yrkesutøvere med ulik utdanningslengde. For enkelte er det viktig at det gis studiepoeng, mens for andre er det av underordnet betydning. Det kommer blant annet an på hvilken innvirkning studiepoengene vil ha for den enkelte. For andre vil økt anerkjennelse av ens egen rolle i det tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidet være det viktigste.

Om det er mulig med et samarbeid mellom ulike utdanninginstitusjoner, slik som universitet, høyskole, og fagskole vil det kanskje kunne løse den floken. Da er det viktig at utdanningen utvikles i tett samarbeid med både praksisfeltet og akademia.

Ser man for seg at utdanningsopplegget skal være relevant for ansatte hos ulike aktører med til dels motstridende interesser, bør praktisk tilrettelegging av møteplasser, kunnskapsdeling, felles forståelse og helhetlig fokus på ungdomstiden være sentralt.  

Har du innspill til dette så ta gjerne kontakt på e-post anders@tverrfaglig.no eller på telefon 411 02 444