Kristiansand Kommune er en kommune med i overkant av 113.000 innbyggere.

Vi har spurt kommunen om hvordan de jobber med å knytte fag og sektorer sammen for å skape gode og helhetlige tjenester.

Samarbeid på tvers av fag er både nyttig og nødvendig for å levere gode tjenester til innbyggerne, og utøves i en slik utstrekning i vår organisasjon at det ikke lar seg gjøre å sikre en fullstendig oversikt over omfanget.

 For likevel å ha en viss oversikt over hvordan kommunen internt har organisert samarbeid på tvers av fag og sektorer er det etablert en rekke møtearenaer/utvalg med godkjent mandat for arbeidet. Eksempler å dette er:

  • Kommunedirektørens ledergruppe

  • Felles ledermøter for ledere på ulike nivåer

  • Beredskapsgruppe

  • Informasjonssikkerhetsutvalg

  • Samarbeid om plansaker etter plan- og bygningsloven

  • Kvalitetsnettverk

  • Kommunens etikk- komite

  • Møtearenaer for arbeidsgiver og tillitsvalgte, medbestemmelsesgrupper

  • Overordnet planarbeid

  • Digitaliseringsgruppe

  • Ressursgruppe for likestilling og mangfold

  • Forsknings- og innovasjonsforum

I tillegg er det utstrakt tverrfaglig samarbeid med eksterne aktører lokalt, nasjonalt og internasjonalt.