Kristiansand Kommune er en kommune med i overkant av 113.000 innbyggere.
Vi har spurt kommunen om hvordan de jobber med å knytte fag og sektorer sammen for å skape gode og helhetlige tjenester.
Samarbeid på tvers av fag er både nyttig og nødvendig for å levere gode tjenester til innbyggerne, og utøves i en slik utstrekning i vår organisasjon at det ikke lar seg gjøre å sikre en fullstendig oversikt over omfanget.
For likevel å ha en viss oversikt over hvordan kommunen internt har organisert samarbeid på tvers av fag og sektorer er det etablert en rekke møtearenaer/utvalg med godkjent mandat for arbeidet. Eksempler å dette er:
Kommunedirektørens ledergruppe
Felles ledermøter for ledere på ulike nivåer
Beredskapsgruppe
Informasjonssikkerhetsutvalg
Samarbeid om plansaker etter plan- og bygningsloven
Kvalitetsnettverk
Kommunens etikk- komite
Møtearenaer for arbeidsgiver og tillitsvalgte, medbestemmelsesgrupper
Overordnet planarbeid
Digitaliseringsgruppe
Ressursgruppe for likestilling og mangfold
Forsknings- og innovasjonsforum
I tillegg er det utstrakt tverrfaglig samarbeid med eksterne aktører lokalt, nasjonalt og internasjonalt.