Drodle-møte om samarbeid

Ingen aktører er i stand til å løse veien mot voksenlivets mange komplekse utfordringer på egenhånd. Sammenheng i tjenestene er nødvendig. I et silobasert hjelpeapparat er dette utfordrende. Mange jobber for å sy tjenestene sammen til det bedre for brukerne. En felles visjon å samles om er imidlertid fraværende.

På et møterom i 8. etasje hos Fagforbundets hovedkontor i Oslo hadde vi onsdag 7 desember et drodle-møte om hvordan vi kan bidra til at samarbeid styrkes og at flere aktører samles om en felles forståelse for den overordnede målsettingen for det vi gjør. Vi håper flere ønsker å koble seg på og samarbeide om dette fremover.

Personer fra LO, Arbeid- og velferdsdirektoratet m/ sentralt brukerutvalg, Medvirkningsagentene og Kriminalomsorgens høyskole- og utdanningssenter samlet seg rundt kaffekoppene for å dele innspill på hva som er utfordringer når det gjelder arbeid med unge voksne, og reflektere over hva som er målet med arbeidet på lang sikt. KS kunne dessverre ikke delta denne gangen. .

Visjoner

Veien fra ungdomsskole til voksenlivet er preget av en lang rekke overganger som kan vise seg å være kritiske punkter som kan ha konsekvenser for enkeltindivider langt frem i tid. Hvilket fokus har aktørene som hjelper i de ulike kritiske punktene?

Dersom vi jobber ut fra et mål om flest mulig unge voksne skal være selvstendige og trygge, med god psykisk og fysisk helse som enten er i jobb eller utdanning, er det et mål som ingen enkeltaktører kan få til alene. Det vil være resultat av en lang rekke aktører som gjør sin del. Utfordringen for hjelpeapparatet er å jobbe både med å løse egne oppgaver, samtidig som man har et langsiktig mål som andre må bidra til å oppnå.

En visjon er et mål vi ikke nødvendigvis skal nå, men det representerer en retning for arbeidet vi gjør. Eksempelvis hadde den finske mobilprodusenten Nokia en visjon som var connecting people. Som en produsent av mobiltelefoner sa den visjonen veldig mye om hva målet var. Mobiltelefoner knytter folk sammen, og Nokia produserte mobiltelefoner.

Et slagord er ikke en løsning på det komplekse arbeidet med å støtte og hjelpe ungdom og unge voksne. Men å være bevisst på retningen og målet med arbeidet man gjør kan være viktig. Og anerkjennelsen av at den enkelte tjeneste/aktør kun er en del av helheten. Tid og vilje til refleksjon over egen rolle i helheten kan endre metoder hos hjelpeapparatet, og det kan åpne for nye samarbeid for å oppnå større grad av sammenheng i tjenestene.

Hva om vi eksempelvis stiller oss spørsmålet; hvordan vil vil at unge voksne har det når de blir ca 25 år? Det stiller krav til alle som har kontakt med de unge på veien frem til det.

Dess flere som bidrar til felles utvikling av mål og problemsforståelse, dess bedre skodd er velferdsstaten til å hjelpe sine unge til et godt liv.

Aktuelle stikkord:

Helse, folkehelse, kompetanse, arbeid, utdanning, forebygging, mestringstro, ressursfokus, oppbygging, oppfølging, fremtidens samfunn, oppgavedeling, siloer, hiarkier, samarbeid, ansvar, visjon, felles forståelse, målsetning, langsiktighet