Rett kompetanse på rett plass - oppgavedeling i skolen
Som vi har skrevet om før, mener vi det er behov for å ta i bruk all den kompetansen som finnes i skolen, la de ansatte bruke sin faglighet og avlaste hverandre slik at det frigjøres tid til kjerneoppgaver. Lærere får mer tid til undervisning, og andre yrkesgrupper kan ta større del i det sosialfaglige arbeidet. Det er positivt for alle.
Et viktig element i å klare en endring i skolen er å bli bedre kjent med de andre yrkesgruppene og skape kompetanse-tillit mellom de ansatte. Det skaper vi ved å snakke med hverandre, være opptatt av andres kunnskap og kompetanse, og aktivt bryte ned yrkeshiarkier.
Dersom vi skal klare å utnytte potensialet for den samlede kompetansen i skolen må alle de som representerer ansatte være med.
Onsdag hadde vi et møte med Joakim Haugen i Skolenes Landsforbund for å høre mer om hvordan lærerne ser på muligheten for mer aktiv oppgavedeling.
Joakim er hovedtillitsvalgt og leder for Skolenes Landsforbund i Bergen. Han ser verdien av de mange ulike yrkesgruppene i skolen, og viktigheten av at alle ansatte får tillit og mulighet til å bruke sin faglighet Til de beste for sine kollegaer, og ikke minst for elevene som får en enda bedre skolehverdag.
Det handler om rett kompetanse på rett plass.