Jobbskygging

Skygging er en metode innen tjenestedesign som brukes for å forstå og forbedre brukerens opplevelse av en bestemt tjeneste eller produkt gjennom strukturert observasjon. Ved å iaktta noen som bruker en tjeneste eller et produkt kan vi få innsikter som ikke like lett kan forklares med ord.

Metoden kan enten ta for seg en enkelt bruker over en lengre periode eller en gruppe brukere, hvor hensikten er å finne handlingsmønstre. Skygging kan også benyttes i forbindelse med personlig og strategisk utvikling internt i bedrifter. I denne sammenhengen vil observasjonsobjektet være en kollega, og hensikten vil være å dra lærdom fra hvordan kolleger løser sine utfordringer.

Konseptet jobbskygging handler altså om å følge en annen person gjennom en arbeidsdag. Metoden blir gjerne brukt i opplæring ved at den nyansatte (eller eleven/studenten) følger en ansatt i løpet av dagen og observerer hva som gjøres.

Det kan handle om å gi en student/nyansatt et innblikk i arbeidsoppgave og hva man kan forvente. Og gjennom det å gjøre steget inn til å utføre oppgavene selv noe tryggere. Eller å få et klarere blikk på om det er et arbeid man ønsker seg.

Universitetet i Bergen har gitt ansatte mulighet for å skygge hverandre for å bli bedre kjent med ulike deler av organisasjonen, opprette nye nettverk og utvikle seg innen sitt fagfelt.

Vi tok en prat med Kathrine Brosvik Thorsen ved UIB sitt program for tjenesteutvikling for å høre hvordan de har jobbet med metoden og hvilke erfaringer de har gjort seg når de har brukt metoden for sine ansatte.

Hovedgrunnen til at UIB startet med konseptet jobbskygging var knyttet arbeidet med tjenesteutvikling og med å skape en helhetlig administrasjon på tvers av fakultet og avdelinger.

UIB trekker frem fire punkter som mål for bruk konseptet jobbskygging hos dem:

  • Gi innblikk i hverandres hverdag, problemstillinger og fagfelt 

  • Skape forståelse og nettverk 

  • Skape felleskap 

  • Bedre kommunikasjonen mellom ulike deler av administrasjonen 

UiB opplever at jobbskygging har blitt tatt godt imot av de ansatte og at mange ønsker å skygge en kollega. Den administrative ledelsen ved UiB har også deltatt i jobbskygging ved flere anledninger.

Mange av deltakerne har meldt tilbake at de synes skygging er lærerikt, nyttig og gøy, og at det skaper sterkere relasjoner til flere kolleger i organisasjonen.

Å lære om hverandre og forstå hva kollegaer, samarbeidspartnere og andre aktører faktisk gjør og hvordan de jobber er viktig og nødvendig for å få til helhetlige tjenester.

Det kan være mange gode metoder for å lære mer om andre og hvordan de jobber og tenker. Kunnskap om hverandre senker terskelen for uformell kontakt og knytter oss tettere sammen.

Jobbskygging er en metode som kan være interessant å prøve ut når det gjelder samarbeid mellom yrkesutøvere i andre institusjoner og mellom ulike aktører.

Vi har tidligere skrevet om mulighetene for oppgavedeling i oppvekst. Kanskje kan jobbskygging mellom de ulike yrkesgruppene i skolen bryte ned ned hiarkiene og bygge bedre forståelse mellom de ulike ansattes bidrag til skolens helhetlige oppgave?

Artikkelen om oppgavedeling i oppvekst kan du lese her.

Foreningen En Rød Tråd og Fagforbundet arrangerer jevnlige frokostmøter i Bergen hvor ulike aktører inviterer andre inn til seg for å fortelle om seg og sitt arbeid. Også dette handler om å bli kjent, dele informasjon og bli tryggere på hverandre. Det å bygge nettverk og senke terskelen for kontakt.

Kanskje kan vi bruke metoden jobbskygging i utvikling av godt tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid. Vi fortsetter å utforske den muligheten.

Mer om jobbskygging ved UIB finner du her.

Jobber du i en kommune som er interessert i å prøve dette eller andre metoder for å utvikle bedre samarbeid på tvers og mer helhetlige tjenester?

Ta kontakt på post@tverrfaglig.no eller telefon 411 02 444 så utforsker vi mulighetene sammen.