Nordisk Institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har gjennomført en spørreundersøkelse blant skoleledere og skoleeiere i 2022. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, men har ulike tema og variasjon av utvalgte respondenter. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer.

I den siste undersøkelsen er blant annet andre profesjoners arbeid i skolen og SFO et sentralt tema.

Foreningen En Rød Tråd jobber med å utforske muligheter for oppgavedeling i skolen, og resultatene fra denne undersøkelsen er interessante.

Det fremkommer at det er stor variasjon knyttet til hvordan andre profesjoners (ikke undervisningspersonale) sin kompetanse brukes. Samtidig som kunnskapen om ulike profesjoners grunnleggende kompetanse er svært varierende.

Barne- og ungdomsarbeideren er den yrkesgruppen som ved siden av undervisningspersonale i størst grad er tilstede i skolen. I tillegg er det blant andre også sosionomer, barnevernspedagoger, helsefagarbeidere, vernepleiere tilstede blant det som defineres som andre profesjoner.

Samlet sett gir rapporten et klart inntrykk av det på mange områder vil være klokt å se nærmere på skolens helhetlige kompetanse og hvordan den blir tatt i bruk. Målet må være en enda bedre skole, hvor ulike profesjoners kjernekompetanse tas i bruk til det beste for ansatte og elever. Kunnskap om hverandre, felles forståelse av skolens mål og oppgave og hvordan alle ansatte er del av helheten vil være viktig.

Hele rapporten leser du her

Mer om hva vi tenker om oppgavedeling i skole kan du lese her.

Helsesektoren har jobbet godt over lengre til med oppgavedeling. Rapporten Kartlegging av erfaring med oppgavedeling mellom helsefagarbeidere og andre personellgrupper i sykehus kan du lese her.

Spørsmål til Skole-Norge