Foreningen En Rød Tråd ønsker å ta tak i den politiske floskelen om laget rundt eleven og inviterer til samarbeid for å nettopp utforske hva dette laget kan være. Hvem utgjør laget og hvilken rolle har de egentlig i skolen? Ikke minst, skal man jobbe med laget rundt eleven, er det viktig å se ting fra hovedkarakteren sitt perspektiv; nemlig elevene.

Skrevet av: Anders Nordanger

Skolen har utviklet seg i takt med samfunnet ellers. Eller kanskje er skolens utvikling drivkraft for resten av samfunnsutviklingen. Uansett har både skoledagen og forventnigene til hva skolen skal hjelpe til med å løse vokst. Med ekstra oppgaver, vil inkludering av flere yrkesgrupper med ulik kompetanse naturlig presse seg frem.

Lovverket fra 1889 til i 2023

I 1889 kom lov om folkeskolen. Formålet med skolen beskrives slik: Deres formål skal være å medvirke til barnas kristelige oppdragelse og til å gi dem den allmenndannelse som bør være felles for alle samfunnets medlemmer. 

Den siste endringen i opplæringsloven slik vi kjenner den i dag kom i 2023, og formålsparagrafen lyder slik:

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Behov for å møte flere ulike mennesker

Skolen er en kompleks institusjon med svært mange krav og forventninger rettet mot seg, og prisgitt økonomiske rammer satt av andre. Overstående formålsparagrafer sier noe overordnet om hva man vil at skolegangen skal resultere i for den enkelte, og for samfunnet som helhet. Deretter er det i stor grad opp til skolene og lærerne gjennom sine metoder å oppnå resultatene. Samfunnets krav og forventninger og den enkelte elev behov skal ivaretas. Og det er neppe slik at disse alltid er sammenfallende.

Foreningen En Rød Tråd tolker det slik at det helt klart er behov for et bredere lag av mennesker og kompetanse på skolen, hvor elevene tross alt tilbringer store deler av hverdagen sin. Det er heller ikke hverken klokt eller rettferdig å kreve at en yrkesgrupper (profesjon) skal løse et stadig økende mangfold av oppgaver og utfordringer på egenhand. Den faglige kunnskapen er svært viktig, men er tross alt bare en del av formingen som skjer på veien til å oppfylle formålet med skolen. Slik som: elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Eleven i sentrum

Alle som hver dag har sitt virke på en skole, uavhengig av hvilken rolle de har, er der for elevene sin skyld. Målene, enten de utarbeides på et arbeidsrom på skolen, eller debatteres i Stortingssalen, er det elevene det handler om.

For hvordan vil vi at de skal ha det som unge voksne?

  • De skal ha god fysisk og psykisk helse

  • Være i jobb eller utdanning

  • Være selvstendige og klare å stå på egne bein.

Da er det viktig å ha elevenes perspektiv. Det er tross alt de det handler om.

Vi ser frem til å arbeide med dette fremover. Vi ønsker å se utvikling av hele laget sammen med elever, lærere, rektorer, rådgivere, vaktmestre, assistenter, fagarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere og flere.

Første steg er å snakke om oppgavedeling i skole.