Er det behov for mer tverrfaglighet i oppvekstsektoren? Dersom svaret er ja; hva er så begrunnelsen for dette?

I Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk volum 9 2023 er det en forskningsartikkel om tverrfaglighet i skolen, med tittel: Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring

Skrevet av: Anders Nordanger

Studien ble gjennomført med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen. Studiens hensikt var å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for tverrfaglig samarbeid.

Vi kan bruke tilstøtende begreper i vår forståelse for samarbeid på en skole, som tverrfaglighet, tverrprofesjonelt samarbeid, flerfaglig eller fellesfaglig samarbeid, så handler det i bunn og grunn om elvenes utvikling. Samarbeid er et verktøy for å oppnå resultater for elevene, enkeltvis eller som grupper.

I denne artikkelen er det i hovedsak samarbeidet mellom lærere, PP-tjenesten og helsesykepleier som undersøkes, hvorav de to siste gruppene kommer inn i det som primært oppfattes som lærerens faglige område. Når aktører med ulik faglig tilnærming skal gi innspill og råd er det viktig at man bruker tid på hva man ønsker å oppnå. Hovedansvaret for elevenes faglige utvikling ligger hos lærerne, men det sosiale påvirker læringsmiljøet – og elevenes helse og hjemmesituasjon det samme.

Dersom vi flytter fokus fra samarbeidsutfordringer mellom profesjoner og aktører - til i stedet å handle om elevene, reduserer vi samtidig noe av grunnlaget for uenigheten. Ulike faglige vurderinger vil fortsatt være der og påvirke hverandre, men en refleksjon om hva man ønsker å oppnå for den enkelte eller for en gruppe vil tilføre de faglige brillene en felles farge – som vil kaste nytt lys over samarbeidsutfordringene.

Dersom vi tar et steg tilbake, plasserer elevene i sentrum og lar de faglige kjepphester vike, kan vi se et større rom av muligheter for å ta i bruk flere yrkesgrupper for å nå målet. Vi kan også identifisere hvor det er behov for kompetanseheving.

Ingen skal si at det er enkelt, men vi mener det er mulig. Det krever tid, ressurser, vilje og åpenhet.

Du finner den omtalte artikkelen og mange andre rapporter og ressurser her.