Design i offentlig sektor - nettverkssamling

Bruk av tjenestedesign og det å ta utgangspunkt i brukerperspektivet i tjenesteutvikling er viktig, og er sentralt i det arbeidet som Tverrfaglig.no er involvert i.

Onsdag 31. januar 2024 var det samling i DOS-nettverket i Bergen, og Tverrfaglig.no deltok på det som var en interessant og veldig lærerik dag.

DOS står for design i offentlig sektor og er et uavhengig og åpent fagnettverk for alle som jobber med design i eller med offentlig sektor. Formålet er å utfordre etablerte siloer, stimulere til samarbeid, bli kjent og skape gode forutsetninger for brukerorientert design i offentlig sektor. Mer om DOS kan du lese her.

Under dagens første del var det innlegg fra blant andre Utekontakten i Bergen, som fortalte om hvordan de har ivaretatt brukerperspektivet med å ansette medarbeidere med brukererfaring, eller å knytte til seg de kreftene som best når inn i lukkede miljøer.  

Vi fikk også høre hvordan Kunnskapssenteret i Etat for barn og unge i Bergen Kommune jobber med tjenesteutvikling, og et interessant innlegg om Norad-prosjektet Det Globale Digitale Bibliotek.  Til slutt fikk vi et tankevekkende innlegg som hvor utfordrende det er for unge å få Min-ID slik at de kan ta i bruk tjenester som er laget for dem.  Sistnevnte utfordring kan du lese mer om her (Digdir)

En av oppgavene vi som grupper fikk jobbe med var å designe en bedret overgang mellom barneskole og ungdomsskole, eller ungdomsskole og videregående skole. Ideene som ble jobbet frem, ble testet på en gruppe unge som blant annet kunne korrigere våre antagelser.

Ett av temaene vi i Tverrfaglig.no er spesielt opptatt av er nettopp overgangene mellom ulike tjenester og forvaltningsnivåer. Til tross for et stadig søkelys på nedbygging av siloer og forbedring av overganger og kritiske punkter, er dette en hard nøtt å knekke.

Vi mener at vi, samtidig som det designes gode tjenester knyttet til ulike brukergruppers behov, også må ha et helhetlig og langsiktig blikk på hvordan ulike tjenester påvirker hverandre – og om hvordan brukerne opplever overgangen mellom ulike aktører, instanser og forvaltningsnivåer.

Tverrfaglig.no tror det er nødvendig å være bevisst på hva man samlet sett ønsker å oppnå på lengre sikt, også der ens egen tjeneste ikke strekker til. Dette handler blant mye annet, også om kunnskap om andre tjenester og hva de andre gjør. Det er en av årsakene til at vi arrangerer jevnlige tverrsektorielle frokostmøter, noe du kan lese om her.

Takk til DOS-nettverket for en givende dag!

Se gjerne mer om Tverrfaglig.no sine kurs og tjenester her.