Utvikling og omstilling bør handle om å gjøre tjenestene bedre, og det er viktig at alle ansatte føler eierskap til det.

Om ikke er det fare for prosjekt- og omstillingstrøtthet i organisasjonen.

Et hovedelement i vårt utviklingsarbeid er det langsiktige perspektivet og hvordan ting henger sammen på tvers av fag og sektorer - samtidig som vi fokuserer på den praktiske utførelsen av samarbeid i hverdagen.

Ved alle arbeidsplasser er det både behov for, og krav om, faglig utvikling. Tverrfaglig.no er ikke bare opptatt av hvordan, men mener det er vel så viktig å jobbe med hvorfor.

Vi sørger for at det er sammenheng mellom det ledelsen gjør og vedtar, og det de ansatte oppfatter og opplever. Det innebærer å jobbe på flere nivåer samtidig.

Vi kartlegger og hjelper med felles problemforståelse - deretter jobber vi mot en løsning.

Vi mener det er verdifullt for en virksomhet å reflektere over hvorfor man gjør det man gjør. Det å se egen rolle og egen virksomhet inn i en større sammenheng, hvor det er bevissthet om langsiktige resultater tror vi har stor verdi. Både for ansatte i dag, og brukere på lang sikt.

Mange organisasjoner er preget av silotenkning, og det kan derfor være vanskelig å få til et godt og varig samarbeid på tvers av fagområder. Vi hjelper virksomheter med å lykkes med dette.

Vi lytter først - så begynner vi arbeidet sammen med ledere og ansatte. Sammen skaper vi endring som står seg over tid.

Tverrfaglig.no - fordi alt henger sammen med alt

Les mer om:

  • Når ulike sektorer i samfunnet samarbeider på tvers for å handle på et bestemt område, oppnår man bedre resultater enn ved å jobbe alene. Samarbeidspartnere er engasjert i felles beslutninger og ser nytteverdien av integrasjonen av andre faggruppers kunnskaper og ferdigheter. Slik skapes ny viten - en form for merviten - som et resultat av partneres ulike bidrag.

    Slik merviten utvikles i felleskap gjennom diskusjoner og refleksjoner mellom samarbeidspartnere, om ulike sider av komplekse behov og spørsmål relatert til utfordringene man står ovenfor.

    Ulike kulturer, ressurser, tillit, interesse, siloer, hiarkier og til dels motstridende interesser kan være utfordringer som står i veien for et godt tverrsektorielt samarbeid. Vi hjelper dere med å samles om et felles mål som går lenger enn de enkelte aktørenes kjerneoppgaver og egne mål.

  • Mange oppgaver krever innsats fra flere yrkesgrupper med ulik kompetanse.

    Tverrfaglig samarbeid er utfordrende av flere årsaker. Et element kan være uklarhet om hvorfor man i det hele tatt skal samarbeide. Er det uklarhet om hvorfor samarbeidet er relevant, uklart mandat, skeivfordeling når det gjelder investering av tid og ressurser osv. kan et samarbeid oppleves både vanskelig og lite hensiktsmessig. Klarhet om mål, arbeidsmetoder, regler og ressurser vil hjelpe på motivasjonen for den enkelte medarbeider. Kunnskapen om “de andre” og hvordan de jobber er også helt sentralt.

    I tillegg er ulike fagspråk en barriere for å forstå hverandre. Det samme kan profesjonshiarkier være.

  • Virksomhetens behov for kompetanse varierer ut fra virksomhetens mål.. Det er viktig å undersøke om man har tilgjengelig den kompetansen som trengs for å løse oppgavene på best mulig måte. Står kompetansen i forhold til arbeidet som skal gjøres?

    Å sikre morgendagens kompetansebehov handler om å forstå hvordan endringer i samfunnet vil påvirke krav og behov til kompetanse i virksomheten.

    ”Strategisk kompetansestyring innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak for å sikre organisasjonen (virksomheten) og den enkelte medarbeider nødvendig kompetanse for å nå definerte mål”.

    Linda Lai, Strategisk kompetansestyring.

  • Dette kurset retter seg i stor grad mot lokale tillitsvalgte pg verneombud.

    Å skulle være medlemmene sitt talerør på en arbeidsplass kan være utfordrende. Mange føler de står alene, og at det er vanskelig å få opp et engasjement blant medlemmene.

    I dette kurset tar vi for oss:

    • Hvordan lede et klubbmøte

    • Hvordan få diskusjon, refleksjon og konkrete innspill.

    • Ansattes rolle og mulighet i å utvikle arbeidsplassen

    • korridorsnakk eller endring?

    • Partssamarbeid

    Tidsbruk: Hvordan kurset legges opp gjøres i samarbeid med tillitsvalgt/verneombud/kontaktperson med utgangspunkt i hvilke muligheter dere har.

    Ta kontakt på post@tverrfaglig.no eller på telefon 411 02 444

  • Tverrfaglig.no kommer ikke til virksomheten med ferdigtygde løsninger. Det er dere som har løsningene, men vi hjelper dere med å finne dem.