Oppgavedeling i oppvekstsektoren

Vi er opptatt av hvordan vi best mulig kan støtte oppunder den gode og viktige jobben som ansatte i oppvekstsektoren gjør i det daglige. Mandag 6. mai hadde Tverrfaglig.no et møte med KS om oppgavedeling i oppvekst og andre tema knyttet til lagene rundt barn og unge.

Det er lite som tyder på at oppvekstsektoren kommer til å få tilført flere ressurser i årene som kommer. Det innebærer at man må utnytte ressursene som er til rådighet på en best mulig måte - noe som kan innebære å riste litt i de eksisterende strukturene og kanskje omorganisere når vi fordeler oppgaver og ansvarsområder blant de ansatte.

Tverrfaglig.no er opptatt av å ha det langsiktige målet langt fremme i pannebrasken når man jobber med mottakere av velferdstjenester, slik som elevene på skolene våre. Med andre ord, mener vi det er viktig å reflektere over, og jobbe mot, det overordnede målet med skolegangen - jmf. formålsparagrafen i opplæringsloven og intensjonene bak andre sentrale styringsdokumenter som beskriver målet med opplæringen.

Med utgangspunkt i det overstående, mener vi det ligger et potensiale i frigjøre tid til kjerneoppgaver for noen, og istandggjøre andre yrkesgrupper i skolen for nye oppgaver. På den måten mener vi at det er mulig å samlet sett følge opp elevene på en enda bedre måte, og ivareta alle deler av opplæringsmålene - både faglig og sosialt.