• Fagdag om ungdom og rus

    I Hallingdal har en gruppe engasjerte privatpersoner tatt initiativ til en fagdag om ungdom og rus . og de har fått hanket inn et knippe svært dyktige foredragsholdere.

    Vi i Tverrfaglig støtter opp om initiativet og bidrar med vår kompetanse til denne fagdagen som skal være på Pers Hotell 23. september.

  • Behov for tettere og bedre oppfølging av unge

    Unge mennesker med psykisk helse og rusproblemer er en sårbar gruppe. En ny studie peker mot forbedringspunkter i behandlingstilbudet.

    I studien har forskerne studert data for ungdom innlagt ved Fossumkollektivet, og deres kontakt med spesialisthelsetjenester tre år før og tre år etter innleggelsen.

  • Muligheter for alle

    Muligheter for alle er en nettside som samler informasjon om muligheter for jobb og utdanning etter videregående skole. Informasjonen er for dem som har tilretteleggingsbehov.

    Det kan for eksempel være at du har lærevansker, utviklingshemming eller autisme. Eller vil hjelpe noen som har dette, til å få informasjon om jobber og videre utdanningsmuligheter.

  • Fra ungdom til arbeidsliv

    9.-10- desember 2024 inviterer Tverrfaglig.no sammen med FagFokus til en spennende konferanse.

    Temaet er sammenhenger i ungdomstiden, og om hvordan vi sikrer at overgangene i oppveksten er gode - og ikke minst hvorfor det er viktig.

  • Nytt forskningssenter

    VID vitenskapelig høyskole har fått midler til å opprette forskningssenteret PATHWAYS.

    Tverrfaglig.no er stolt av å være med som samarbeidspartner, sammen med blant andre kriminalomsorgen, Bufetat,, NAV, NAKU og Salto.

  • Mobilisering av laget rundt barn og unge

    De som deltok på Tverrfaglig.no sitt tverrsektorielle frokostmøte i april kunne høre Vigdis Vikne og Knut Stranden fra Stiftelsen IMTEC fortelle om prosjektet Laget rundt barn og unge.

    Kan vi mobilisere kreftene vi trenger for en nødvendig endring og utvikling på feltet - til det beste for barn, unge og samfunnet som helhet?

  • Å dulte hverandre i rett retning

    Hvem har egentlig ansvaret? Det er et relevant spørsmål å stille når vi snakker barn- og unges oppvekstvilkår i landets mange kommuner. Svaret bør være at vi har et felles ansvar - og at vi alle dermed må bidra til en god og trygg oppvekst.

    Alle med interesse for gode oppvekstvilkår må dulte hverandre i rett retning. Hvordan gjør dere det?

  • Samarbeid - oversikt over potensielle samarbeidspartnere

    Når man jobber med komplekse problemstillinger, må vi tenke bredt når det gjelder potensielle samarbeid. Det kan være klokt å inkludere flere aktører enn bare de man vanligvis samarbeider med.

    For å gjøre det noe lettere å finne frem til aktører som besitter den kompetansen eller kunnskapen du søker, lager vi en oversikt vi håper vil være til hjelp.

    Det er en oversikt for hver av våre 5 landsdeler.

  • Samarbeid - presenter eget arbeid for andre aktører

    Tverrfaglig.no er en sosial innovatør og vi jobber blant annet med å fremme samarbeid på tvers av fag og sektorer. Som del av dette jobber vi mye med å knytte aktører sammen, slik at de sammen er bedre rustet til å ivareta brukerne de jobber med.

    Ett verktøy vi bruker for dette er å organisere møter hvor aktører får muligheten til å presentere seg og sitt arbeid for andre aktuelle aktører. Det er mulig å både være "vertskap" digitalt dersom man ikke har tilholdssted i Bergen.

    Har dere lyst å være vertskap og fortelle andre om hvordan dere jobber? Fyll ut skjemaet for å melde interesse.

  • Hvorfor gjør man som gjør?

    For å illustrere manglende samarbeid sier vi gjerne at høyrehånden ikke vet hva venstrehånden gjør.

    Når vi endrer på det, bør vi også jobbe for at den forstår hvorfor den andre gjør som den gjør.

  • Musisk medborgerskap – en studie av musikkverksted i forebyggende arbeid for unge

    Nyere forskning indikerer at musikk kan ha et unikt potensial i forebyggende barne- og ungdomsarbeid ved å gi barn og unge en følelse av mestring gjennom deltakelse i musikkaktiviteter.

    Her kan du lese en fagfellevurdert artikkel som utforsker erfaringene til et utvalg ansatte i en av landets kommuner med bruken av musikk som et forebyggende verktøy i møte med ungdom i risiko for utenforskap.

  • Nettverkssamling

    Sammen med Batteriet Vest-Norge arrangerer Tverrfaglig.no en nettverksarena for frivillige og ideelle organisasjoner i Bergen.

    Onsdag 8. mai var samling nummer 2, og temaet var ressurskartlegging

  • Oppgavedeling i skolen

    Mandag 6. mai hadde Tverrfaglig.no et møte med KS om oppgavedeling i oppvekst og andre tema knyttet til lagene rundt barn og unge.

    Vi er opptatt av hvordan vi best mulig kan støtte oppunder den gode og viktige jobben som ansatte i oppvekstsektoren gjør i det daglige. En annen fordeling av oppgaver og kompetanseheving kan være en del av dette.

  • Å matche kompetansen med oppgavene

    Det er vanlig å finne stillingsannonser hvor ett av kravene er: minimum bachelorgrad. Dette kravet forteller oss imidlertid at man aller helst ser etter noen med mastergrad, og at 3 år på høyskole eller universitet er minstemål.

    Men hvordan påvirkes arbeidstakere og arbeidsmiljøet av at oppgavene ikke matcher kompetansen?

  • Inkludering og arbeid

    Den gamle lærerhøyskolen på Landås i Bergen er omgjort til Bergen Inkluderingsenter. I det som kalles Folkoteket inviterte Bergen Kommune til innspill-seminar knyttet til en ny handlingsplan for økt inkludering og arbeid som skal utarbeides.

  • Joharis vindu - et verktøy for kunnskapsdeling

    Deling av kunnskap og informasjon på tvers av arbeidsplassen er avgjørende for å skape et effektivt og innovativt arbeidsmiljø, spesielt når det gjelder å håndtere ulike yrkesgrupper med forskjellig kompetanse.

    I denne artikkelen ser vi på hvordan et 70 år gammelt kommunikasjonsverktøy kan hjelpe oss med denne problemstillingen.

  • Rollen som påkobler

    En sentral del av tverrsektorielle løsninger på vanskelige problemstillinger handler om å koble de rette aktørene på. Da trenger vi kunnskap om hva som finnes, og hvilke koblinger det er mulig å knytte.

    Vi skal videreutvikle oss og bli en stadig bedre ressurs innenfor tverrsektorielt samarbeid -og vi ønsker flere med på laget.

  • Nettverkssamling #2

    Onsdag 8. mai inviterer Kirkens Bymisjon Batteriet og Tverrfaglig.no frivillige og ideelle organisasjoner i Bergen til ny netterkssamling.

    Tema for denne samlingen er ressurskartlegging, og hvordan organisasjoner kan hjelpe og støtte hverandre.

  • Frokostmøte om prosjektet "laget rundt barn og unge"

    Fredag 19. april var det igjen tverrsektorielt frokostmøte i Bergen. Denne gang var det Stiftelsen IMTEC som var vertskapet.

  • Egen utdanning i ungdomsarbeid

    Det har i mange år vært pushet på fra flere hold for at det skal komme en egen utdanning for ungdomsarbeidere. Nå ser det ut til at målet er nådd, og at det kommer en bachelorutdanning i ungdomsarbeid ved Universitet i Sørøst-Norge.

    Belén Asri er avdelingsleder ved Aktivitetshuset Volt, og har skrevet om den nye utdanningen i fagbladet Tendens.

  • Ikke lenger krav om mastergrad i barnevernet

    Regjeringen og Barne- og familieminister Kjersti Toppe har nye forslag til endringer i barnevernsloven som de nå sender ut på høring.

    Blant forslagene er det å legge til rette for mer variert kompetanse og erfaring blant ansatte.

  • Opptak: fra vold og uro til trygge klasserom for alle

    Mandag 8. april arrangerte Tankesmien Agenda et frokostmøte om vold og uro i skolen.

    I panelet var SL, FO, Fagforbundet, Arbeidstilsynet, KS, Høyre og Arbeiderpartiet.

  • Det handler om relasjoner

    Vi i Tverrfaglig.no har foretatt en liten endring i logo-designet vårt.

    Vi gjør dette for at det skal være enda tydeligere at tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid i stor grad handler om mennesker og relasjoner

  • Nettverk for frivillige og ideelle organisasjoner

    Kan den tverrfaglige tankegangen også hjelpe frivillige og ideelle organisasjoner?

    Sammen med Batteriet Vest inviterte vi i Tverrfaglig.no til kick-off for en serie nettverkssamlinger for frivillige og ideelle organisasjoner i Bergen.

  • Tverrsektorielt frokostmøte m/ Stiftelsen IMTEC

    Fredag 19. april inviterer vi til nytt tverrsektorielt frokostmøte i Bergen. Denne gang er det Stiftelsen Imtec som er vertskap, og de vil fortelle mer om sitt arbeid med laget rundt barn og unge.

    Som vanlig blir det kaffe og noe å bite, samt mulighet for spørsmål og tid til nettverksbygging med andre som jobber på oppvekstfeltet.

  • Våre kurs

    Tverrfaglig.no har utviklet en serie halv- og halvdagskurs.

    Kompetanseutvikling er en god investering for både ansatte, virksomheten og brukerne av tjenesten.

  • Unges spill-vaner 2023

    En fersk undersøkelse, utført av Ipsos for Blå Kors om unges spillevaner, viser en økende aksept blant foreldre for barns gaming, samtidig som bekymringen også stiger.

    Tidsbruken, avhengighet og at barnet skal bli for lite sosialt er det som bekymrer foreldre mest.

  • Nettverksarenaer

    Skal vi lykkes med store og gjenstridige problemer må vi samarbeide.

    Tverrfaglig.no legger til rette for møteplasser som kobler sammen profesjonsutøvere på tvers av fag og sektorer. Èn av møteplassene vi har, er det vi kaller for tverrsektorielle frokostmøter.

  • Småskala sosial innovasjon

    Tverrfaglig.no er en sosial innovatør sammensatt av dedikerte ressurspersoner som deler en felles visjon om å fremme samarbeid på tvers av faglige disipliner og sektorer.

    Men hva mener vi med sosial innovasjon - og må det være omfattende og kostbart?

  • Psykolog-debatt om tverrfaglig samarbeid

    Det pågår en fror tiden en debatt i Psykologtidsskriftet, som blant handler om tverraglig samarbed.

    Nærmere bestemt, om spesialistutdanning skal foregå i psykolog-rene grupper, eller om det bør skje sammen med andre profesjoner.

  • Felles innsats mot utenforskap

    Vår erfaring med tverrsektorielt samarbeid er at suksessen ligger i den brede involveringen av alle som har en interesse av å bidra. Men, noen må drive det frem - og det er klokt om det gjøres av noen utenfor de enkelte tjenestene.

    Vi tar på oss den rollen, setter spaden i jorden og mobiliserer til felles innsats mot utenforskap - med bedrifter, organisasjoner, offentlige virksomheter og privatpersoner.

  • Ungdommens fremtid står i spill

    Tverrfaglig.no pusher for sosial innovasjon, og som en metode for å etablere kontakt og styrke samarbeid på oppvekstfeltet arrangerer vi jevnlige tverrsektorielle frokostmøter.

    Onsdag 6. mars var det Spillhuset Bergen som var vertskap for tverrsektorielt frokostmøte.

  • Ser vi en endring nå?

    Tverrfaglig.no ønsker signalene fra kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun velkommen.

    Hun uttaler i Aftenposten bl.a. at hun vil (...) bygge det hun kaller et større lag rundt eleven. Flere faggrupper må inn i skolen.

  • Tverrfaglig.no og FNs bærekraftsmål

    Tverrfaglig.no snakker om samarbeid på inn- og utpust og jobber kontinuerlig med å knytte fag, sektorer og aktører sammen for å løse oppgaver de ikke kan klare alene. Komplekse problemstillinger krever samarbeid mellom flere.

    FNs bærekraftsmål 17 handler om nettopp dette.

  • Bedre samarbeid gjennom å flytte fokus

    Er det behov for mer tverrfaglighet i oppvekstsektoren?

    Dersom svaret er ja; hva er så begrunnelsen for dette?

  • Å rådgi utdanningsvalg er et stort ansvar

    Samtidig som arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner nå kvesser blyantene før lønnsoppgjøret braker løs, skal landets 10.-klassinger ta valg som får konsekvenser for dem mange år frem i tid.

    Det er ingen bagatell.

  • Tverrsektorielt frokosmøte med Spillhuset

    6. mars inviteres det til nytt tverrsektorielt frokostmøte i Bergen. Denne gang er det Spillhuset i Bergen som inviterer inn.

    Dersom du ikke kan delta fysisk, er det mulig å delta digitalt.

  • DOS-nettverket i Vestland

    Bruk av tjenestedesign og det å ta utgangspunkt i brukerperspektivet i tjenesteutvikling er viktig, og er sentralt i det arbeidet som Tverrfaglig.no er involvert i.

    31. januar 2024 var det samling i DOS-nettverket i Bergen, og Tverrfaglig.no deltok på det som var en interessant og veldig lærerik dag.

  • Fagfolk bruker tid på ting de ikke kan

    I Trondheim melder FO at Fagfolk bruker tid på ting de ikke kan, og nå etterlyser de sosionomer.

    Vi i Tverrfaglig.no har vi sett denne utviklingen med bekymring i en årrekke. En av de store svakhetene ved New Public Management er oppdelingen av arbeidsoppgaver i møte med sårbare tjenestemottagere.

  • Motstridende interesser

    Den smått legendariske Nils Arne Eggen som trente Rosenborg fotballklubb i en årrekke sa at man måtte spille hverandre gode. De færreste er uenig i at det er viktig å spille hverandre gode når eksempelvis gjelder å hjelpe barn, unge eller andre sårbare grupper.

    Men å mene at det er viktig, er ikke det samme som at vi ønsker å gjøre det.

  • Introduksjon til medvirkning

    Sammen med Medvirkningsagentene tilbyr vi en gratis introduksjon til medvirkning. Det er et digitalt møte og det koster ingenting å delta.

    Tid og sted:

    • Tirsdag 27. februar

    • Klokken: 18-19

    • Sted: Teams (lenke sendes)

  • Årets første tverrsektorielle frokostmøte

    Vi fortsetter i 2024 med de tverrsektorielle frokostmøtene som vi har arrangert de de siste årene. Fredag 26. januar hadde vi møte på Amalies Hage, hvor det var Bergen Kommune som fortalte om hvilke planene på oppvekstfeltet. .

    De som ikke fikk deltatt kan se møtet i opptak

  • Eksempler på god praksis

    Tverrfaglig.no er opptatt av samarbeid og mener det er klokt å lære av, og å la seg inspirere av andre. Vi samler inn eksempler på god tverrfaglig og tverrsektoriell praksis, og publiserer det i en oversikt på nettsidene våre. Det nyeste eksemplet du kan lese om er fra Senja Kommune.

  • De lange linjene

    Tverrfaglig.no har skrevet en del om skole, og hvordan de mange oppgavene som skolen har, fordeles mellom ansatte med ulik kompetanse. Er det noen ansatte/faggrupper som blir stående med mye ansvar som de egentlig ikke har kapasitet til? På samme tid som andre yrkesgrupper ikke får brukt sin kompetanse, selv om det er mer enn nok å gripe fatt i?

    Dersom det er slik, hvordan påvirker det arbeidet med å bygge et lag rundt eleven? 

  • Gangen i en barnevernsak

    Etter vår erfaring er mange av de som ikke til vanlig har med barnevernet å gjøre, usikker på hva som skjer dersom man melder en sak. Litt mer kunnskap om gangen i en barnevernsak, barnevernets mandat og rolle kan være til hjelp og gi trygghet til ansatte som skal forholde seg til det å sende eventuelle bekymringsmeldinger.

    Her kan du finne litt mer informasjon om dette.

  • Et lite tilbakeblikk

    Solen har snudd, desember nærmer seg slutten og vi glir snart over i 2024 og legger dette året på minnet. Tverrfaglig.no har lenge vært et sideprosjekt, skapt fordi vi så et behov for å ha en ressurs på tverrsektorielt samarbeid.

    Nå er vi over i en annen fase, hvor det er fullt fokus på dette arbeidet.

    Når vi har blikket rettet fremover, kan det også være klokt å ta et tilbakeblikk på hva vi har gjort de siste årene. Vi har laget en liten oppsummering på det.

  • Nettverkssamlinger

    Sammen med Kirkens Bymisjon Batteriet planlegger vi å etablere en ny møtearena for organisasjonslivet i Bergen.

  • Nye halvdagskurs

    Tverrfaglig.no lanserer 2 nye halvdagskurs.

    Det ene kurset omhandler tverrsektorielt samarbeid, og det andre har de ansattes kompetanse som tema.

  • Tverrsektorielt frokostmøte om oppvekstplaner i Bergen Kommune

    Dato for første tverrsektorielle frokostmøte i 2024 er klart. 26. januar inviteres det til frokostmøte hvor Bergen Kommune forteller om planene som foreligger på oppvekstfeltet.

    Det er mulig å delta både fysisk og digitalt

  • Mann over bord

    Mann om bord startet i 2021 som et initiativ fra Enhet for psykisk helse og rus i Trondheim kommune (EPHOR).

    De stilte spørsmålene: Gir vi feil hjelp? Gir vi hjelp til feil tid? Er hjelpen for utilgjengelig? Kommer hjelpen for sent? Tror vi at det vi gjør treffer målgruppa, når det egentlig ikke gjør det?

  • Mobbefri skole

    TV2 har laget en sak om Varteig barne- og ungdomsskole som har jobbet systematisk for å få bukt med mobbing.

    Fra å ligge over landsgjennomsnittet har de klart å få tallene ned. Blant annet gjennom å bedre uteområdene, gi kompetanseheving og ansatte flere miljøveiledere.

  • Seminar om samarbeid om barn og unges livsmestring og psykiske helse i skolen

    Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet inviterte til et felles seminar om samarbeid om barn og unges livsmestring og psykisk helse.

    Seminaret ble filmet og du kan se det i opptak her.

  • Ressursene i skolen

    En av temaene vi jobber med er hvordan man benytter seg av de ulike yrkene i skolen og hvordan kompetansen best tas i bruk.

    Her kan du lese litt om hva vi har skrevet og gjort på dette temaet

  • Opptak av frokostmøte

    Onsdag 29. november arrangerte vi tverrsektorielt frokostmøte i Bergen. Det var Ung Rettshjelp og Ungdomstiltaket V13 som var vertskap.

    Takk til Ung Rettshjelp og Ungdomstiltaket V13 som vertskap, og til deltakerne fra NAV, Home Start, Erasmus+ Ungdom, Konfliktrådet og Kirkens Bymisjon.

  • Frokostmøte med Ung Rettshjelp og ungdomstiltaket V13 i Bergen

    Ung rettshjelp har vunnet Redd Barnas barnerettighetspris 2023. De inviterer, sammen med Ungdomstiltaket V13, til frokostmøte onsdag den 29. november for å fortelle om sitt arbeid.

    Du kan delta fysisk eller følge møtet digitalt

  • Webinar: tverrprofesjonelt samarbeid i skolen

    NTNU har laget et webinar om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.

    Webinaret handler om tverrprofesjonelt samarbeid i skolen, med hovedvekt på skoleinternt samarbeid mellom lærere, helsesykepleiere og sosialfaglig ansatte. Ekornes belyser viktige faktorer for å lykkes med slikt samarbeid og gir eksempler på områder og måter å samarbeide på, både på individ- og systemnivå.

  • Prosjektet Samskaping av aktive møteplasse

    2. november avholdt NBMU og Tverga et frokostseminar samskaping av aktive møteplasser.

    Samskaping av aktive møteplasser (SAM) er et femårig forskningsprosjekt av og med NMBU, Folkehelseinstituttet, Asplan Viak, Tverga og Syddansk Universitet. Forskningsprosjektet skal frembringe kunnskap om betydningen av kommunale folkehelsetiltak – ved å studere etablering og bruk av møteplasser for aktivitet i nærmiljøet.

  • Oppgavedeling og deltid i skole

    Foreningen En Rød Tråd inviterte en liten gruppe lokale tillitsvalgte fra ulike organisasjoner innen skolesektoren til et møte om oppgavedeling i oppvekst.

    I denne saken finner du også resultatet av en enkel spørreundersøkelse sendt til barne- og ungdomsarbeidere.

  • Rapport fra ekspertgruppen om barn i fattige familier

    Det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget om barn i fattige familier har overlevert sin rapport og sine anbefalinger til barne- og familieminister Kjersti Toppe.

  • Gode eksempler fra Trondheim Kommune

    Foreningen En Rød Tråd mener det er viktig å dele informasjon og lære av hverandre. Derfor har vi spurt landets kommuner om hvordan de jobber med samarbeid på tvers for å sikre gode og helhetlige tjenester.

  • Tverrsektorielt frokostmøte

    29. november inviterer Ung Rettshjelp til frokostmøte for å fortelle mer om seg og sitt arbeid.

    Ung Rettshjelp yter gratis bistand til barn og unge under 25 år. Som vanlig blir det kaffe og noe å bite i.

    Det er også mulig å følge møtet via teams.

  • Rapport om unges rusbruk

    Byrådet i Bergen bestilte høsten 2022 en HKH-rapport om rusbruk blant ungdom. Målet med kartleggingen har vært å undersøke årsaken bak og situasjonen til ungdommer i Bergen kommune med et bekymringsverdig rusmiddelbruk, samt hvordan kommunen på best mulig vis kan bistå disse.

  • laget rundt eleven

    Foreningen En Rød Tråd ønsker å ta tak i den politiske floskelen om laget rundt eleven og inviterer til samarbeid for å nettopp utforske hva dette laget kan være. Hvem utgjør laget og hvilken rolle har de egentlig i skolen? Ikke minst, skal man jobbe med laget rundt eleven, er det viktig å se ting fra hovedkarakteren sitt perspektiv; nemlig elevene.

  • Webinar om partssamarbeid

    En virksomhet som dra nytte av den helhetlige kompetansen til sine ansatte og skape gode tjenester for brukerne er avhengig av et velfungerende partssamarbeid,

    NAV Arbeidslivssenter i Trøndelag og Arbeidstilsynet Trøndelag har laget et webinar om partssamarbeid.

  • NAV-kontorets rolle i å motvirke ungt utenforskap – proaktive og reaktive tilnærminger

    I Tidsskrift for velferdsforskning nr. 2 2023 er det en artikkelen om NAV-kontorets rolle i å motvirke ungt utenforskap. Det vises til at antallet unge uføre i alderen 25-29 har doblet seg i perioden fra 2015 og frem til 2020, en økning fra 4,7% til 9,4%.

    Forfatteren har sett nærmere på hvilken tilnærming 18 ulike NAV-kontor har til oppfølgingen av unge. Hovedfunnet var 2 ulike tilnærmingen, den proaktive og eller den reaktive tilnærmingen.

  • Gaming som verktøy for læring, mestring og relasjonsbygging

    Tiden for å spørre elevene hvilke fag de liker best på skolene for det meste over, og har blitt erstattet av spørsmål om hva man spiller.

    Vi tok en tur til Kleppestø Ungdomsskole for å lære mer om hvordan de bruker gaming som verktøy.

  • Tverrprofesjonelt samarbeid - noen viktige aspekter

    I år kom det en ny bok på Universitetsforlaget hvor norske og internasjonale forskere presenterer ny kunnskap om tverrproffesjonelt samarbeid.

    Blant annet presenteres 12 ulike aspekter som er viktige når det jobbes med å utvikle samarbeid på tvers.

  • Ungt utenforskap – hvor er vi i 2033?

    Ungt utenforskap er en stor utfordring, og har store kostnader både for den enkelte og for samfunnet. Regjeringen har derfor lansert et målrettet samfunnsoppdrag for å hindre ungt utenforskap og ønsker innspill til hvordan vi som samfunn kan løse denne store utfordringen.

    Mellom 70 000 og 97 000 (8,4 %) unge i aldersgruppen 15–29 år står utenfor arbeid, utdanning og opplæring (2021). Ungt utenforskap er en stor samfunnsutfordring som har store kostnader både for den enkelte og for samfunnet.

  • Spleis

    For at dette skal fortsette å være en gratis ressurs, og for at vi skal kunne fortsette å bygge nettverk og tilby møter/foredrag har vi et behov for å dekke utgifter.

  • Læringsprogrammet "Se hele meg"

    SE HELE MEG er et nettbasert læringsprogram om psykose og hva som kan hjelpe

    Programmet skal styrke åpenhet og dialog mellom pasienter, familier og hjelpere.

    Det bygger på TV-serien Stemmene i hodet som gikk på NRK vinteren 2017. Hovedpersonene Benjamin, Ruth Andrea og Maria har erfaringer med å leve med psykoser. De deler raust av sine opplevelser og erfaringer. Historiene som fortelles er kjernen i SE HELE MEG og refleksjonsspørsmålene i programmet tar utgangspunkt i fortellingene deres.

  • Kart over potensielle samarbeidspartnere

    Hvordan ska vi få ulike aktører til å samarbeid mer og bedre? Et element er å vite om hverandre. En oversikt over hvilke potensielle samarbeidspartnere som finner tenker vi et nyttig.

    Vi jobber med en kartløsning som kan bidra til dette.

  • Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven

    NIFU har på oppdrag av Fagforbundet laget en rapport om skolemiljøansattes roller og kompetanse i skolen.

  • Betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet

    Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal se på betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet.

    Alle som ønsker kan sende innspill til ekspertgruppen på e-post sosialulikhetogutdanning@kd.dep.no

  • Å føle seg liten

    Vi har fått tilsendt en kronikk som handler om hvordan det oppleves å føle seg liten i møtet med et stort system.

    Innsenderen heter Charlotte og kaller seg: bruker, lærer, pasient, rådgiver, mor, fagbok-konsulent, naver og person

  • Hvordan håndtere økningen av ungdomskriminalitet i Bergen Sør?

    Bergen Tidende skriver om økningen av ungdomskriminalitet i Bergen, spesielt i områdene Fana og Ytrebygda. Avisen har spurt byens politiske partier om hvordan de mener utviklingen bør håndteres.

  • Spørsmål til barne- og ungdomsarbeidere

    Som del av utforskingen av oppgavedeling i oppvekstsektoren har vi laget en kort spørreundersøkelse rettet mot barne- og ungdomsarbeidere.

    Målet med undersøkelsen er å få et bedre bilde av hvordan barne- og ungdomsarbeidere opplever situasjonen knyttet til oppgaver og anerkjennelse i dag.

  • Jobbskygging

    Skygging er en metode innen tjenestedesign som brukes for å forstå og forbedre brukerens opplevelse av en bestemt tjeneste eller produkt gjennom strukturert observasjon. Ved å iaktta noen som bruker en tjeneste eller et produkt kan vi få innsikter som ikke like lett kan forklares med ord.

    Vi tok en prat med Universitetet i Bergen som har tatt i bruk metoden jobbskygging.

  • Kompetanse som legoklosser

    Utdanningssystemet er i endring, eller i hvert fall er det krefter som ønsker å endre hvordan man dokumenterer kompetanse. Kan det gå mot et mer fragmentert utdanningssystem hvor det man selv kan plukke mindre biter av det som i dag er et tradisjonelt opplæringsløp på høyskole/universitet? Micro-credentials er på vei, men et stort spørsmål er hvordan vi skal håndtere det.

    Og ikke minst, hvordan vil det påvirke arbeidslivet? Vil det kanskje bli enklere å endre feilvalg i utdanningsløpet? Eller vil det bli lettere å komme inn på arbeidsmarkedet for unge eller de som har vært utenfor en stund?

  • Høstens tverrsektorielle frokostmøter

    Vi er i gang med på planlegge høstens tverrsektorielle frokostmøter i Bergen (og på nett).

    Hva vil du lære mer om? Eller ønsker du kanskje å presentere eget arbeid for andre?

  • Felles grunnkompetanse i samarbeid på tvers

    Behovet for godt tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid blir stadig tydeligere, og arbeidsmetodene er under kontinuerlig forbedring og utvikling.

    Det er fra Foreningen En Rød Tråd tatt initiativ til å utforske mulighetene for å tilby formell kompetanse som kan bidra til en metodikk for å øke kvaliteten på det tverrfaglige og tverrsektorielle arbeidet rundt unge.

  • Debatt om ungt utenforskap

    Forandringshuset og Kirkens Bymisjon V13 i Bergen sentrum slår seg sammen for å styrke ungdomsarbeidet. Over 4 etasjer i Nedre Korskirkeallmenningen 4 har de ambisjon om å bli et kraftsenter for ungdomsarbeid i byen. Torsdag 24. august inviterte de til politisk debatt om ungt utenforskap.

  • Trygge helter - lavterskeltilbud for utsatte barn og unge (Sverige)

    Trygga Hjältar, eller oversatt til norsk Trygge helter, er Trygga Barnens landsomfattende nettverk av erfarne ildsjeler som gir et lokalt lavterskel omsorgtilbud, psykologisk støtte og praktisk hjelp til barn og unge som sliter.

    Gjennom ordningen får barna tilgang til stabile voksenpersoner, kalt “Trygge helter”, som kan veilede dem og vise vei inn til ulike kommunale støtteordninger.

  • Micro-credentials

    Denne uken er sommerbyen Arendal fylt til randen av seminarer og debatter for en lang rekke ulike temaer. Et av dem var i regi av Kompetanseforbundet og handlet om Micro-credentials, eller kompetansekapsler om vi velger å kalle det.

    Programmet for Arendalsuka kan du lese her.

  • Ordsky

    En ordsky er et godt verktøy for å vise hvilke ord som nevnes flest, og færrest, ganger knyttet til et tema eller et spørsmål. Det kan være en interessant øvelse.

    Vi lager en ordsky knyttet til det ganske åpne spørsmålet: Hva skal til for å lykkes med samarbeid på tvers av fag og sektorer?

    Du kan kontinuerlig følge utviklingen av ordskyen her: https://tinyurl.com/476a7djr

    Vi håper mange bidrar med ord, og det blir spennende å se hva som blir resultatet. Du kan skrive inntil 3 ord. Det er helt anonymt å være med.

  • Tverrsektorielt frokostmøte

    Fredag 3. februar gjennomførte vi årets første frokostmøte i det tverrsektorielle nettverket i Bergen.

    Her fikk vi et foredrag fra professor Tormod Bøe om fattigdom og komplekse sammenhenger. I tillegg lærte vi om et svært interessant prosjekt i Agder som heter Nye Mønstre.

  • Tverrsektorielt samarbeid for å skape gode lokalsamfunn

    Uansett om vi snakker om utkantstrøk i Litauen, Polen Italia eller Norge vil vi kunne samles om en felles utfordring som gjelder alle steder; unge flytter vekk. Årsakene er mange, men et dårlig arbeidsmarked og få aktivitetstilbud er blant dem. Det gir distriktene et problem.

    For Norge sin del så skal det drives en aktivt distriktspolitikk og det er et mål med levende bygder og små lokalsamfunn over hele landet. For å lykkes, må det jobbes aktivt og målrettet. Og det trengs en innsats på tvers av ulike sektorer.

  • Drodle-møte om samarbeid

    Ingen aktører er i stand til å løse veien mot voksenlivets mange komplekse utfordringer på egenhånd. Sammenheng i tjenestene er nødvendig.

    I et silobasert hjelpeapparat er dette utfordrende. Mange jobber for å sy tjenestene sammen til det bedre for brukerne. En felles visjon å samles om er imidlertid fraværende.

  • En gordisk knute

    Den gordiske knuten var etter segna ein innvikla trylleknute i Zevs' tempel i Gordion. Knuten var på ei vogn som hadde tilhøyrt ein kong Gordios, og det heitte at den som løyste knuten, skulle bli herre over Asia. Det blir fortalt at Aleksander Den Store i 334 fvt. hogg over knuten med sverdet sitt, derav uttrykk som «Aleksanderhogg» eller «å løysa den gordiske knuten.

  • Nasjonale styringsdokumenter knyttet til tverrfaglig samhandling i oppvekstsektoren

    Stiftelsen IMTEC har sammenfattet en oversikt over nasjonale styringsdokumentet som omhandler tverrfaglig samhandling i oppvekstsektoren. Notatet er nyttig for å se de mange planene som finnes i sammenheng.

  • Tverrfaglig helsekartlegging

    For at barnevernet skal kunne gi tilpasset omsorg og oppfølging til barn som må flytte ut av hjemmet, gjøres det en tverrfaglig kartlegging av barnets styrker og behov. Kartleggingen gjennomføres av en barnelege, to psykologer og en med barnevernfaglig kompetanse

  • Oppgavedeling i oppvekst

    Tromsø Kommune annonserer på sine nettsider at de søker etter miljøterapeuter/miljøarbeidere på sine ungdomsskoler. 6 i tallet. Styrking av det sosialfaglige arbeidet er veldig positivt.

    At kommunen ikke ser seg blind på utdanningslengde er også et veldig viktig signal om hva det handler om.

  • Opptak fra Partnerforum

    Partnerforum er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, BI og statsforvaltningen for å diskutere forvaltningspolitikk.

    25. april gjennomførte de et seminar med overskriften Bedre offentlige tjenester med brukeren i sentrum.

  • Å lære av hverandre

    I dag var vi en tur innom Helse-bergen for å lære mer om hvordan de har jobbet med oppgavedeling.

  • Spørsmål til skole-Norge

    Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har gjennomført en undersøkelse blant skoleledere og skoleeiere.

    Bruken av andre profesjoner enn lærere i skolen er et av temaene i undersøkelsen.

  • Rett kompetanse på rett sted

    Vi tok en liten prat med Skolenes Landsforbund i Bergen for å høre hva lærerne mener om økt oppgavedeling mellom yrkesgruppene i skolen.

  • Øyane DPS: Pasientens helsetjeneste i et helsefellesskap

    Når sykehus og kommuner ikke samarbeider godt nok går dette ut over de mest sårbare pasientene. Hvordan skape helhetlige tjenester for pasienten – mellom helseforetak og kommuner – på tvers av nivå og sektorer?

  • Samfunnsnotat fra LO

    Antallet unge som har psykiske plager er ifølge statistikker og undersøkelser økende. Lavere terskel for å være åpen om psykisk helse kan være noe av årsaken.

    Endringer i diagnosepraksis og/hjelpetilbud til unge kan også ha påvirket utviklingen. Det samlede inntrykket er likevel at det har vært en økning også av andre årsaker; at det har vært en underliggende økning i unges psykiske plager.

Fagtidsskriftet Fontene har to interessante nyhetssaker ute på nett. Begge sakene er fra Verdal.

Her kan du lese dem::

Tjenestene må spille på lag

Frokostmøte i det tverrsektorielle nettverket i Bergen.

Torsdag 1. desember var det Etat for skole i Bergen Kommune som inviterte til frokostmøte. De fortalte om prosjektet “"Ka Vil du Bli” og om bruk av spill og koding i skolen.

Les mer her.

Tverrsektorielt samarbeid

Alle er opptatt av tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid. Det er viktig å sørge for unge ikke faller mellom 2 stoler, at vi driver med tidlig innsats, helhetlig arbeid og så videre. Til tross for dette sliter vi med å bryte ned siloene som setter rammer for velferdsstatens kompetente og velvillige hjelpere.

Les mer

Innen helsesektoren har det lenge vært jobbet godt med oppgavedeling mellom ulike yrkesgrupper. Det resulterer blant annet i frigjøring av tid fordi flere deler på oppgavene, og de ulike yrkesgruppene får større handlingsrom til å fokusere på sin egen kjernekompetanse.

Manglende fordeling av oppgaver, enten grunnet yrkeshiarkier, manglende kunnskap om hverandre, liten tillit eller annet, ser vi blant annet igjen i skolesektoren.

I barneskolen er det mange ulike yrkesgrupper som kan bli flinkere til å se hverandre og jobbe sammen. Lærere, assistenter, miljøterapeuter, renholdere, vaktmestre, rådgivere og barne- og ungdomsarbeidere.

Kan vi bli flinkere til jobbe med oppgavedeling også innenfor skolen?

Les mer

En kvalitativ studie av tverrfaglig samarbeid mellom politi og barneverntjenesten i saker om vold mot barn i nære relasjoner, og samarbeidets betydning for barnet

Opptak av frokostmøte om tidlig og samordnet innsats for barn og unge

Onsdag 23. november arrangerte KS et frokostmøte som handlet om tidlig og samordnet innsats for barn og unge. Der kan du blant annet høre kommuner fortelle om sine erfaringer med programfinansiering, og om dere arbeid med helhetlige tilbud til barn og unge. I tillegg er det diskusjon med rikspolitikere om hvordan man kan legge tilrette for et styrket arbeid.

Les mer og se frokostmøtet i opptak her.

Oppgaveglidning i omsorgstjenestene

Senter For Omsorgsforskning har laget en hurtigoversikt over forskningslitteratur som handler om oppgavedeling i helsetjenestene.

Les rapporten her

Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole ble oppnevnt 3. september 2021 for å utrede og foreslå modeller for etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i barnehage og skole.

Målet skal være god kompetanse hos ansatte i alle barnehager og skoler for å fremme utvikling, læring og danning hos barn og elever. Utvalget foreslår flere tiltak for å etablere et helhetlig og varig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole.

Les hele dokumentet her

Nettverkssamling med kriminalomsorgen i Bergen

Mandag 14. november inviterte ungdomsteamet i kriminalomsorgen til nettverkssamling på Kulturhuset i Bergen.

Formålet med samlingen var blant annet at de ville bli kjent med flere aktører som spiller en rolle når det kommer til ungdomsteamet sin målgruppe. En hel dag med gruppearbeid ga forhåpentligvis gode resultater for arrangørene.

Det var både nyttig og hyggelig for oss andre også.

Foreldrenes økonomiske, kulturelle og sosiale ressurser har betydning for barnas helse og oppvekst. Jo tidligere man lykkes i å oppnå en jevnere fordeling av ressurser og muligheter, desto større er sjansen til å påvirke morgendagens forskjeller i helse og oppvekstvilkår.