Motstridende interesser

Den smått legendariske Nils Arne Eggen som trente Rosenborg fotballklubb i en årrekke sa at man måtte spille hverandre gode. De færreste er uenig i at det er viktig å spille hverandre gode når det eksempelvis gjelder å hjelpe barn, unge eller andre sårbare grupper. Men å mene at det er viktig, er ikke det samme som at vi ønsker å gjøre det. 

Skrevet av: Anders Nordanger

Eggens ord er sitert en rekke ganger. Et søk på Google etter viktig å spille hverandre gode fyller skjermen med lenker til alt fra Adecco, Bufdir, forskning til Bondens Marked og ostemesterskapet.

Felles for det jeg nevner her, er at de har et incentiv til nettopp å spille hverandre gode. Adecco sier det for å tiltrekke seg arbeidskraft, Bufdir det samme. Bondens Marked forteller om samarbeid for å lage god ost og bli premiert som vinner. I en sak på forskning.no fra 2015 kan vi lese om det Nobelprisvinnende ekteparet Moser som har fokus på å «spille hverandre gode». Det gav som kjent resultater i form av, nettopp en nobelpris.

En av de store utfordringene med tverrsektorielt samarbeid er å få aktører, som egentlig ikke har en egeninteresse i det, til å spille hverandre gode. Ikke bare mangler de et incentiv, det kan attpåtil være negativt for dem selv at andre får det til. Hva gjør vi da?

De offentlige velferdstjenestene er bygget opp som spesialiserte miljøer, eller siloer om man vil. Det er gjort med for å gi innbyggerne gode tjenester, men utfordringen kommer til syne i det man skal behandle mennesker med mer komplekse behov enn det én enkelt aktør kan løse alene. Da kommer både behovet for samhandling inn, men også utfordringen med at de ulike aktørene er rigget slik at det er et mulig tapsprosjekt å samhandle med andre.

Et interessant paradoks når det kommer til aktører som barnevern, NAV sitt ungdomsarbeid, politiet og dets forebyggende enhet, oppfølgingstjenesten osv. er at det ideelle ville vært at det ikke var behov for dem.  Det at ingen hadde behov for oppfølging fra barnevernet, eller at frafallsproblematikken fra videregående skole ikke var et tema det var nødvendig å snakke om.

Det er imidlertid ikke tilfelle, og vi vet at vi trenger disse og flere til. Brukerne trenger at de jobber sammen og spiller hverandre gode, selv om de aller fleste aktørene selv opplever at de er underfinansierte, og dermed har behov å vise at deres tjenester trengs slik at kan unngå budsjettkutt og effektiviseringstiltak. En del brukere derimot, trenger at de ser og jobber etter en helhet som strekker seg forbi den enkelte aktørs arbeidsområde.  Selv om alle aktørene har genuint ønske om å hjelpe brukerne, så har man likevel motstridende interesser. Det er en utfordring det kan være vanskelig å komme rundt.

Tverrfaglig.no mener at man må løfte blikket og har fokus på helheten i det man forsøker å få til, hver på sin måte. Det trengs å synliggjøre hvordan de ulike aktørene som er involvert spiller inn og påvirker hverandre og brukerne. I et silostyrt og fragmentert hjelpeapparat vil de motstridende interessene fortsatt være der, men de kan bli mindre fremtredende ved at behovet for, og gevinsten ved, samarbeid blir tydeligere.

Vi kan hjelpe virksomheter og kommuner med å undersøke behovene for samarbeid mellom tjenestene, og tilrettelegge for hensiktsmessige møteplasser hvor man sammen kan løfte blikket og se muligheter. Se mer her.

 

Følg oss på Facebook

Trykk her for å følge Tverrfaglig.no på Facebook. Du kan også bli medlem i Tverrfaglig.no sin ressursgruppe, som er en lukket facebookgruppe hvor det er mulig å stille spørsmål og dele informasjon med andre som er opptatt av samarbeid på tvers. Gruppen finner du her.

Tverrsektorielt samarbeid

Når ulike sektorer i samfunnet samarbeider på tvers for å handle på et bestemt område, oppnår man bedre resultater enn ved å jobbe alene. Samarbeidspartnere er engasjert i felles beslutninger og ser nytteverdien av integrasjonen av andre faggruppers kunnskaper og ferdigheter. Slik skapes ny viten - en form for merviten - som et resultat av partneres ulike bidrag.

Slik merviten utvikles i felleskap gjennom diskusjoner og refleksjoner mellom samarbeidspartnere, om ulike sider av komplekse behov og spørsmål relatert til utfordringene man står ovenfor.

Ulike kulturer, ressurser, tillit, interesse, siloer, hiarkier og til dels motstridende interesser kan være utfordringer som står i veien for et godt tverrsektorielt samarbeid. Vi hjelper dere med å samles om et felles mål som går lenger enn de enkelte aktørenes kjerneoppgaver og egne mål.