Oppgaver og deltid i skole

I likhet med samfunnet forøvrig, er også skolen i stadig endring. Oppgavene vi forventer at skolen skal løse, eller i det minste bidra til å løse, er mange og ofte kompliserte.

En svært forenklet bilde på endringen kan være at formålsparagrafen i skoleloven fra 1889 teller 25 ord. Formålsparagrafen i dagens skolelov teller 198 ord.

Til tross for en lang rekke oppgaver er skolen samtidig preget av stor grad av deltid blant personalet som ikke driver med undervisning. Det gjelder både i grunnskole og videregående skole. Eksempelvis er det vanlig at miljøpersonale i videregående skole som er ansatt i 100% stilling, har et lønnstrekk på 11% fordi de følger skoleruten. I realiteten er dette en stilling på 89%. Kan en annen organisering gjøre noe med denne problematikken?

Som vi har skrevet litt om tidligere i ulike sammenhenger, så oppleves begrepet laget rundt eleven etterhvert som politisk floskel. Det er uheldig, for folk som jobber i skolen ønsker å fylle det med innhold.

Tverrfaglig.no har jobbet med å utforske mulighetene for å tenke mer i baner av oppgavedeling også innenfor skole og oppvekstsektoren.

For å ta steget videre og få innspill til et eventuelt videre initiativ, inviterte vi en liten gruppe lokale tillitsvalgte fra henholdsvis Fagforbundet Askøy, Skolenes Landsforbund Vest, Utdanningsforbundet Bergen og Fagforbundet Avd 499 Fylkesforeningen til et møte i Bergen.

Vi jobbet med følgende spørsmål:

  1. Hvem utgjør egentlig laget rundt eleven?

  2. Hvilke oppgaver har skolen og hvordan er ansvar fordelt?

  3. Kan ansvar og oppgaver fordeles annerledes?

Det var et nyttig møte med gode innspill og kloke refleksjoner.

Tverrfaglig.no håper vi får anledning til å fortsette å utforske dette sammen med relevante organisasjoner.

Vi er spent på veien videre!